Forum
Compello.se

#1 2009-08-02 22:03:06

noech
Medlem
Från: Ramsele
Registrerad: 2005-11-10

740 tic?

När ja va i nynäshamn i sommar satt ja å kollade på några som for å gjorde börnisar me en 740 tic...

hur mycke effekt e dei dom orginal å va kan man plocka ur en sån med enbart chip å höjt ladd?

sitter de en b23et i dom?

den som ja satt å titta på måste vare orginal eller välldigt trött för ja tro fan min 740 16v som ja hade gick lös lättare på asfalten än dendär el så va dom helt enkelt värdelösa å köra


Benny Lundin
070-5508763

Offline

 

#2 2009-08-02 22:16:14

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: 740 tic?

noech skrev:

När ja va i nynäshamn i sommar satt ja å kollade på några som for å gjorde börnisar me en 740 tic...

hur mycke effekt e dei dom orginal å va kan man plocka ur en sån med enbart chip å höjt ladd?

sitter de en b23et i dom?

den som ja satt å titta på måste vare orginal eller välldigt trött för ja tro fan min 740 16v som ja hade gick lös lättare på asfalten än dendär el så va dom helt enkelt värdelösa å köra

b230et, 182hästar om det är utan kat. inte spec mycket med dem grejjerna 200-220 ? det är väldigt klena stakar i dem. och dem brukar ju ofta ha gått långt och ej speciellt bra omhändertagna och därför slöa tongue
Är inga racketer när dem är frisk heller, trkiga kammar i dem


//Marcus Saari

Offline

 

#3 2009-08-02 23:25:27

noech
Medlem
Från: Ramsele
Registrerad: 2005-11-10

Re: 740 tic?

ok sitter de inte M stakar i dom? va e de som stoppar vid 200-220hk då?


Benny Lundin
070-5508763

Offline

 

#4 2009-08-03 06:34:48

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: 740 tic?

noech skrev:

ok sitter de inte M stakar i dom? va e de som stoppar vid 200-220hk då?

Nej, b230et är den äckliga lågfriktionsmotorn med klena stakar i... b23et satt i 760 och har m-stakar.
Vid runt 200-220 är spridarna nästan maxxade och turbon hänger inte med mycket längre heller samt att grenröret är under all kritik (940 rör är bättre men ett riktigt grenrör gör ju sitt till)... även grovlek på avgassystem och intercoolern (plastgavlar som brukar kunna gå) är begränsande.
Finns en trimtråd på sävarturbo som jens G dragit ihop om du söker på volvo 8v trimtips.


//Marcus Saari

Offline

 

#5 2009-08-04 21:53:43

solsken
Medlem
Registrerad: 2006-03-09

Re: 740 tic?

Köp isf en med b230ft motorn
motorn är lite mer hållbar än et:n,

165hästar är det i dom original och chiptillverkarna uppger 220-230häst med chip.
spridarna är även (lite) större på dessa, (tror det är 330cc ist för 300cc)

med originalsnurran 13c så kan du ladda runt 0.95, jag laddade på 1.2 med den under ett par månader vilket resulterade i att avgashuset är spräckt och axeln är glappar än glappast.

finns en annan snurra till dom också, garret t25, det sägs att den ska tåla 1.2, (jag har kört 1.2 med min ett år och den håller än)

går även att sätta på 16T och höja bränsletrycket och köra originalspridarna med den turbon och ladda runt och lite över 1.2 utan problem (om du har en fräsh bränslepump, filter, tänddelar osv..)

angående intercoolern så är det plastgavlarna som kan släppa vid 1.3bar och uppåt,

stakarna lämnar in vid cirka 300hästar... så efter det bör du byta till h-profil :]


Volvo 744 16v turbo 460whp / 530wNm
Volvo V70 2.4
Volvo V70 D5

Offline

 

#6 2009-08-04 22:25:12

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: 740 tic?

FT är f.ö det enda som finns från 89 och framåt så, ja.. Kram.. komplicerat eftersom 90ans motor inte e riktigt samma som 89 som jag förstår det och från 1991 finns bara 940 turbo med samma motor som 90ans 740, B230FT, f.ö samma motor som senare kom som LTT fast med annan tryckklocka, var det väl? Minimala skillnader, och jävla massa trams..


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#7 2009-08-05 00:48:09

solsken
Medlem
Registrerad: 2006-03-09

Re: 740 tic?

mm dom har samma system lh2.4 det som är skillnaden är att 93 eller 94 kom m90n som var bättre och så kom FKn som har oljekylda kolvar, om det var samma år vet jag inte, om du byter WG på en ltt och chippar den så har man gått från 136 till 220 typ, sen kom en annan IC med anslutningarna på mitten istället för på toppen och turbon ser annorlunda ut ;P


Volvo 744 16v turbo 460whp / 530wNm
Volvo V70 2.4
Volvo V70 D5

Offline

 

#8 2009-08-07 08:08:41

Rogga
Ryssen
Från: EDSELE
Registrerad: 2005-11-09

Re: 740 tic?

SKulle köpt en 940 ltt samma pengar ändå... lätt trimad


Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s

Offline

 

#9 2009-08-07 10:17:39

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: 740 tic?

Fast 940 är inte riktigt lika rolig som lekbil tyck jag, mer baktung om man säg så och känns större smile Fast rejält med knuff så spelar ju det mindre roll smile


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#10 2009-08-08 10:40:29

svenna
VW
Från: Sollefteä
Registrerad: 2006-05-15

Re: 740 tic?

Hade en 945 Ltt och den var riktig rolig lek bil och lätt trimmad. Cihpade, ställbart ladd hade 0.9 ungefär, 2,5 tums avgas och öppet filter 135hk orginal hade kanske runt 200hk efter det.

Offline

 

Sidfot