Forum
Compello.se

#1 2010-02-22 13:43:55

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Bas: Kicker Solobaric L5 10" 900w/450wrms dual 2ohm

Steg: Tar mitt äldsta och kanske inte med allt för mycket power, men räcker! Magnat THE ROCK 2000wmax-700wrms 1ohm load

Material: 22mm MDF.

Portad  på 55l med 6" Aeroport på 35cm som är tänkt att sticka ut genom hatthyllan, blir såga såga såga!

Skaffa fästen så att jag kan skruva fast lådan i övre hyllan i bagaget!



Planer: Såga ut mittkonsolen i baksätet till rätt storlek för basen, hatthyllan och bygga en i övrigt fin låda! Införskaffat mig högtalar terminal, aeroport och all annan materiel. kommer även att bygga lådan med hjälp av Steve Meade's tips och trix med stag och portplacering!

Basen på väg att beställas på dBakuten.se efter att jag fått lite insikt av bengan. det är trotsallt bara en 740... inte det bästa att bygga något stort i!wink

Bilder kommer att komma upp om en vecka eller 2 när det verkligen händer saker!


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#2 2010-02-22 13:47:17

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Tänkte du rikta bas och port åt samma håll? Ett tips isåfall är att försänka bas och bygga nån sarg mot ryggstöd där du har fronten exakt samma vinkel som ryggstöd som du sen kläder med nåt som gör att det blir stenjävla toktätt mot ryggstödet.. Så inget jävla ljud läcker bakåt/uppåt.. Kan bli riktigt bra.. Byggde så med 3 st RF Punch 12" en gång i en 740..  Förvisso slutet då det blev lite tajt annars. Lät nästan inget i bagaget på full kräm. Jag körde med skummgummi ala lite finare liggunderlag + tjockt med bitumen som jag bultade med franskskruv in i lådan från baksäte i sargen. Spånskiva är ju billig tså jag körde typ 3x22 mm i fronten så var det rejält att skruva i.

Hade jag varit du hade jag riktat allt framåt alltså port genom armstöd och bas mot ryggstöd (finns det plåt där så såga bort så det e hål rätt in i "mjukdelarna" på ryggstödet det gör fan detsamma för det dämpar nästan inget. Dessutom sparar man massa jobb med hatthyllan som man kan ha original istället = snyggt.

Senast redigerat av Bengan (2010-02-22 13:50:58)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#3 2010-02-22 13:50:26

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Hade nästan samma sak fast med en punch 3 10" för ett tag sedan, och nej dom ska inte riktas åt samma håll! Basen i skidluckan och porten i hatthyllan! kommer även att försöka bygga för bakåt så att lådan inte syns från bagaget, alltså ja, du kanske förstår!


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#4 2010-02-22 13:51:49

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

JesJac skrev:

Hade nästan samma sak fast med en punch 3 10" för ett tag sedan, och nej dom ska inte riktas åt samma håll! Basen i skidluckan och porten i hatthyllan! kommer även att försöka bygga för bakåt så att lådan inte syns från bagaget, alltså ja, du kanske förstår!

Brukar kunna bli skumma fasfel då bas och port inte är åt samma håll, varför ha en port som flåsar upp i taket? E ju fritt fram framåt? inte så ofta nån sitter i mitten bak ändå. Eller skit i portat och kör slutet. Funkar bra med dom där basarna och låter snyggt.. dock lite lägre verkningsgrad så klart.

Senast redigerat av Bengan (2010-02-22 13:52:23)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#5 2010-02-22 13:52:30

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

aha du menar så! ja det kan väl kanske vara något... fast då måste man väl staga upp där inne på nå vis! jo det är juh plåt hela vägen till sätet, iofs bara 1-2mm!


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#6 2010-02-22 13:56:28

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Menee, jag gillar djupbasen, så det är inte något naturligt för mig att bygga en sluten låda känns det som!smile


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#7 2010-02-22 14:31:30

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Nu tycker jag du genereliserar lite, finns ingen anledning att en sluten skulle gå mindre djupt än en portad. Däremot förlorar du verkningsgrad om du bygger en lite större sluten som naturligt går väldigt djupt, och effekttåligheten minskar troligen rätt mycket. Men om du med hjälp av nån aktiv EQ kan hjälpa upp de lägre oktaverna lite så kan du ju säkert köra en rätt liten sluten oxå bara du har bra med effekt.

Dessutom låter det ju så jävulskt mycket bättre slutet än portat i de allra flesta fall!


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#8 2010-02-22 14:36:23

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Ja det kan väl stämma, Kanske blir att satsa slutet då... ska klura lite på den idén.

undra hur många CM jag måste ta bort i mittkonsolen bak för att det ska passa sig bra, men måste som sagt skruva fast stag i baksätesplåten, som jag kan skruva fast baslådan i sen, så den inte flyger iväg av all RÅÅÅÅWPÅÅÅWER det är i en GL.... undrar bara om du och jag har samma tanke nu bengan!smile Jag tänkte ha den utanför själva plåten vid mittsätet, inte innanför! plus att jag kommit på att jag måste köpa dämpmatta och sätta i taket, det är löst och skramlar och låter fan tongue


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#9 2010-02-22 14:45:39

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Eftersom en bil är en sluten kupé blir en sluten låda effektivare än man tror smile

Vad menar du med innanför/utanför plåten vid mittsätet? Är inte hundra hur det såg ut där nu.. Eller exakt hur mycket plåt det var i ryggstödet..

Själv skulle jag byggt en sluten, som jag satt kloss mot mittarmstödshålet med tidigare nämnda distanser och ser till att jag får det riktigt fläsk-tätt mot ryggstödet.. Om inte hålet är exakt lika stort som basen gör ju inget, det är väl rätt så stort ändå? Bara man har rätt vinkel på baffeln är det ju enkelt få det tätt med lister, silikon eller vad man nu vill använda.


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#10 2010-02-22 14:48:45

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

utanför hade jag tänkt, fast som du säger kan gå bra också om det är "fläsk-tätt" big_smile


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#11 2010-02-22 15:16:10

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Happ, har suttit och mätt och räknat lite nu, 25x41x38/1000=ca 39 liter

Verkar vara en bra typ av låda, detta är nu inner mått. sjuuukt jobbigt att få detta att gå ihop tongue eftersom bakre hyllan endast är 28cm hög. baaah ska få funka ändå!big_smile


......glömde så klart bort vinklar och stag..................

Senast redigerat av JesJac (2010-02-22 15:18:21)


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#12 2010-02-22 17:45:37

Piranha
Båtlös.
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Så som Bengan säger bygg en sluten låda istället. Som du har tänkt dig porten så kommer du bara att få en massa flåsljud pga frekvensfel. Hur kul låter en kåt gubbe i baksätet? smile Är det en himla massa bas du vill ha och kan tänka dig att skippa bagaget så bygg ett horn istället. smile


Mvh / Stefan Sjödin

Offline

 

#13 2010-02-22 18:18:55

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Lådorna är juh jätte stora, frågan är om slaglängden på woofern inte tar i väggen, fast det får man väl justera. frågan är väl om det är tillräckligt med luft i bilen för att ett horn ska bli effektivt! den har juh iofs en bit att spela i lådan


Finns någonting som heter T-box, en stor jävla rackare, som tydligen ska vara jääävligt bra, fast då är frågan om det finns rum för annat i bagaget!


http://i29.photobucket.com/albums/c265/xnbastar1669/DSC00013.jpg



http://i29.photobucket.com/albums/c265/xnbastar1669/tbox.jpg

Senast redigerat av JesJac (2010-02-22 18:24:37)


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#14 2010-02-22 18:27:38

Piranha
Båtlös.
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Mja, tänkte du använda den där Kickern så får du nog köra SL-buss för att få plats med hornet. Det fina med horn är ju att man kan använda riktigt små element och ändå köra ifrån riktigt stora konventionella lådor. Ju mindre element desto mindre horn. Det är fullt möjligt att skala ner ritningar till tex tappade horn tills dom passar mindre basar.

Har en kompis som kör två tappade horn i sin hemmabio, basarna är på 6". Spelar ifrån allt jag hört hittills. Skulle ju vara nått att börja labba med för bil? Starta en trend vettja! smile


Mvh / Stefan Sjödin

Offline

 

#15 2010-02-22 18:34:33

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Piranha! jo jag vet fast en T-box vore faktiskt awsome och den får jag plats med pga dom kan vara så platta!


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#16 2010-02-22 18:34:46

Karlsson
på taket
Från: Forsmoby
Registrerad: 2005-11-10

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Har funderat i många år på att bygga med horn men inte orkat än smile Mest byggt slutna lådor för blir ett väldans fint ljud ur dom istället för basreflex.
Men horn vore ju en rolig grej att prova. Någon här som byggt på de viset?

Sorry för lån av tråd wink

Senast redigerat av Karlsson (2010-02-22 18:35:02)


Anders Karlsson  073-811 58 77

¨Old VW´s never die, they just get faster...¨

Offline

 

#17 2010-02-22 18:40:16

Piranha
Båtlös.
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Ska jag ändra topicen till "Hornbygge i volvo 740."? smile


Mvh / Stefan Sjödin

Offline

 

#18 2010-02-22 18:40:18

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

låna på ni!big_smile nä man får man bara hjälp och har byggtid så kan man faktiskt bygga antingen en Horn variant eller en T-line box! hahaha piranha det är nästan så va? nä men T-box eller så kanske kan vara i sin ordning då alla här talat mig till rätta!... tydligen, men måste vara citerat av Bengan "fläsk-tätt" mot  baksätet så att inget försvinner bak i bagaget...

Senast redigerat av JesJac (2010-02-22 18:47:50)


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#19 2010-02-22 18:54:43

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Jag e skeptiskt till horn i en bil. Killen är definitivt ute efter att spela ruskigt högt och inte så effektivt som möjligt. Bilstereobasar är inte gjorda för jättelådor och då faller allt vad effekttålighet och verkningsgrad.. Men visst, skaffar man ett par lämpliga element kan det bli ruskigt prisvärt om än tungjobbat..

Horn, nja det tror jag på mer inomhus där man har lite mer luft och avstånd att leka med. Blir lätt att man sitter i ett horn istället för lyssnar på ett horn om ni förstår vad jag menar.

Ang att basen ska slå i framåt så löser du ju som sagt det genom att försänka den rejält. har du ett par skivor utanpå baffeln så har du ju gott om spelrum för slaglängd..

Det finns 100 olika modeflugor i högtalarebranschen (minns nån hypen med bandpass och isobarik på mitten av 90-talet?), men de flesta landar ofta i att konventionella lådor som sluten eller basreflex är bäst. Jag håller med. Bilkupén är en så effektiv förstärkare av frekvensgången nedåt så man behöver inte ens bygga en låda som ska funka som inomhus utan det räcker med ett mer begränsat frekvensomfång.


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#20 2010-02-22 19:00:13

Piranha
Båtlös.
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Såja! Räkna pilla och rita nu, kanske Karlsson har lust att hjälpa till på ett hörn? smile


Mvh / Stefan Sjödin

Offline

 

#21 2010-02-22 19:42:09

Karlsson
på taket
Från: Forsmoby
Registrerad: 2005-11-10

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Piranha skrev:

Såja! Räkna pilla och rita nu, kanske Karlsson har lust att hjälpa till på ett hörn? smile

Ja kan väl inget om ljudbyggen..hahaha tongue

Nä men visst kan ja hjälpa om det skulle behövas. Tror nog att JesJac fixar detta riktigt bra själv! Men behövs hjälp så finns ja ju här lr på lurn smile


Anders Karlsson  073-811 58 77

¨Old VW´s never die, they just get faster...¨

Offline

 

#22 2010-02-22 19:49:55

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

räkna pilla och starta bilen har jag fått göra nu, fixat fram en liten sketch på en låda som landar på det enorma måttet 27 hög, 70 bred och 70 djup, alla kurvor inne i lådan mynnar ut och det landar på hela 38,77 hz, thank god for steve meade säger jag bara!big_smile jävla bra forum har han där man kan få mycket hjälp!

Tanken är att bygga tak/botten/innervägg/baksida av 22mm MDF/spån och baffel i 30mm, extra stabilt, kanske även nersänkt bas i baffeln då man har tillgång till en fin fräs!smile


OBS detta är T-box smile

Senast redigerat av JesJac (2010-02-22 19:50:33)


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#23 2010-02-22 19:59:08

Piranha
Båtlös.
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Bengan skrev:

Jag e skeptiskt till horn i en bil. Killen är definitivt ute efter att spela ruskigt högt och inte så effektivt som möjligt. Bilstereobasar är inte gjorda för jättelådor och då faller allt vad effekttålighet och verkningsgrad.. Men visst, skaffar man ett par lämpliga element kan det bli ruskigt prisvärt om än tungjobbat..

Horn, nja det tror jag på mer inomhus där man har lite mer luft och avstånd att leka med. Blir lätt att man sitter i ett horn istället för lyssnar på ett horn om ni förstår vad jag menar.

Ang att basen ska slå i framåt så löser du ju som sagt det genom att försänka den rejält. har du ett par skivor utanpå baffeln så har du ju gott om spelrum för slaglängd..

Det finns 100 olika modeflugor i högtalarebranschen (minns nån hypen med bandpass och isobarik på mitten av 90-talet?), men de flesta landar ofta i att konventionella lådor som sluten eller basreflex är bäst. Jag håller med. Bilkupén är en så effektiv förstärkare av frekvensgången nedåt så man behöver inte ens bygga en låda som ska funka som inomhus utan det räcker med ett mer begränsat frekvensomfång.

Jag kan hålla med dig om att bashorn funkar bäst i större rum, det är ju också helt andra typer av element som bör användas, bilelement har ju ofta tunga koner och lång slaglängd. Nått som man ju inte eftersträvar på ett horn, PA-element funkar däremot riktigt bra.

Men jag tycker grejjen att våga prova nått annat är vägen att gå, själva byggandet i sig är ju riktigt skoj! smile (Här är en som åkte runt med bandpasslåda och MGR-åttor...) Nu har ju JesJac bestämt sig för att bygga T-box och inte horn, ska bli kul att se vad det blir. smile


Mvh / Stefan Sjödin

Offline

 

#24 2010-02-23 08:55:44

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

Det här kommer bli bra gubbar! Fick hjälp på ett bilstereo forum, och dom sa faktiskt att man inte skulle rikta basen in i bilen, utan mot bagage väggen för att det studsar och förstärks? på nå jävla vänster. Och då tänker jag att man kan väl göra så, fast då får jag skaffa mig lite asfaltsmatta och lite sånt för att stoppa bagaget från att ge vika och låta allt för raggar aktigt! Dom sa även bygg en T-box eller bara vanlig portad om du vill spela högt och även djupt! Så nu blir det väl så, någon som vet något schysst ställe att få tag på asfaltsmatta billigt?


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#25 2010-02-23 10:35:02

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Basprojekt i volvo 740. Horn eller T-box?

JesJac skrev:

Det här kommer bli bra gubbar! Fick hjälp på ett bilstereo forum, och dom sa faktiskt att man inte skulle rikta basen in i bilen, utan mot bagage väggen för att det studsar och förstärks? på nå jävla vänster. Och då tänker jag att man kan väl göra så, fast då får jag skaffa mig lite asfaltsmatta och lite sånt för att stoppa bagaget från att ge vika och låta allt för raggar aktigt! Dom sa även bygg en T-box eller bara vanlig portad om du vill spela högt och även djupt! Så nu blir det väl så, någon som vet något schysst ställe att få tag på asfaltsmatta billigt?

Bagageväggen? Funkar säkert jättebra att rikta basen bakåt i en kombi eller kombikupe men inte i en biljävel med en plåtvägg mellan kupén och bagagerum. Det du gör då är att bygga en baslåda i en låda som spelar in i kupén och alla dina söta värden du räknat ut med avstämningsfrekvenser och dylikt är totalt bortkastade.

Bilstereoforum, var var det? Minhembio eller? Låter ju helt jävla dumt i hela huvet. Bumla på kan det säkert göra men varför ska du spela för några tomtar i bagaget? Vad tror du är mest tätt? listen runt bagageluckan eller plåten in mot kupén?

Lite som att ställa subben till hembion i köket istället för vardagsrummet. Det blir säkert nån frekvens som blir starkare nånstans men frekvensgången lär se ut som utskiten äppelmos.

BTW tycker jag den där T-boxen ser ut precis som ett klassiskt Voighthorn med lite större proportioner.

http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html

Senast redigerat av Bengan (2010-02-23 10:43:54)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

Sidfot