Forum
Compello.se

#1 2006-05-05 16:03:53

Guldis
Bakhjulsdriven
Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-09

Subarukvalité vs. Audi?

Hejhopp.
Nu funderar vi på om inte saaben ska avyttras till förmån för något fräschare.
På funderingslistan står väl just nu Audi a4 quattro och subaru legacy.
Bilen ska mest nyttjas till bruksåkande, men även palla att dra släp på lite knivigare ställen nån gång då och då, så fyrhjulsdrivet är ett krav.

Audis byggkvalité är imponerande och maskinellt verkar dom funka bra, stämmer det? verkstäder och sånt känns det som man har hyffsad koll på iaf, så subaru-vetande är helt klart intressant.
Eftersom det finns ett par stycken med subaruerfarenhet här på forumet så tänkte jag slänga ut en tråd och fråga.
Modellen som är aktuell är legacy sedan efter -99, helst med 2.5 liters. Verkar på blocket som att 99-01 är lättast att få tag i för tillfället. Inköpspriset ligger alltså runt 100k då.
Svärmor kör en -05 outback, så helt subarufrämmande är man inte, men hur skillnad är det egentligen mot en 99-00? Tänker mest på byggkvalité och stryktålighet.
Maskinellt funkar dom nog, men hur är det med rostskydd och inredningsplast och sådant.
Sen har vi en sekundär fråga, den som gäller service och verkstäder. Hemma i sollefteå har man ju koll, men hur ser det ut i umeåregionen, Allbilar t.ex? Vet ju att iaf Crash har lämnat bilen där, hur är dom?
Hur är servicekostnaderna på subaru ungefär? kostar det skjortan att laga om det blir något fel?
Audierfarenheter då? a4 98-01 typ. Finns det någon på forumet som rattat/rattar sådan?

Tacksam för svar wink

Henrik G - Jobbar volvo

#2 2006-05-05 16:10:52

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Webbsida

Re: Subarukvalité vs. Audi?

A4 -02 har jag rattat och rätt så många V.A.G i allmänhet mellan 00 och 02. Legacy har jag bara kört lite nyare Spec B men rent spontant skulle jag nog rösta för Subaru som bruksbil.
Vagbilarnas framvagnar sägs ju ge upp ganska fort tyvärr medans Subaru glänser i SBP´s statistik smile

Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

#3 2006-05-05 16:13:25

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå

Tänkte du använda verkstäder i stan skulle nog Audi vara sista valet..  Men annars borde väl Legacy väl mer jämföras med A6 rent storleksmässigt? A4 e ju inte större än en Golf varken in eller utvändigt..

Med tanke på Legacys i många fall skyhöga andrahandsvärde borde det ju vara en bra bil..

Senast redigerat av Bengan (2006-05-05 16:14:40)

Bengan Olofsson

#4 2006-05-05 17:36:03

Crash
Medlem
Från: Sveriges hjärta - Junsele
Webbsida

Hejsan hoppsan... här blir man omnämnd.. de e kul big_smile

Jorå, det stämmer att jag haft min inne hos Allbilar här i Umeå och min erfarenhet av det är väl inge vidare egentligen. Lämnade in den för byte av hjullager höger bak, kom nästan sju mil innan det skar ihop igen.. mitt i urskogen mellan umeå å åsel klockan åtta en torsdakväll så de va ju mindre roligt. Visade sig att dom till att börja med inte skruvat åt lagret tillräkligt och inte satt dit dom bussnigar (oringar?) som skulle vara där, skulle iaf sitte tre av dom och det satt en där visade det sig när jag sedan lämnade in den hos Ivars bil i Sollefteå. Servicen är väl inte heller att skryta med, då tycker jag Solle pojkarna gör grymt mke bättre ifrån sig.

Annars så kan jag lugnt rekomendera en Subaru. Nu har jag ju visserligen ingen vidare erfarenhet av Legacy men min lilla skorv orkar då dra bra med släp å fyrhjulsdriften är kung! Invändigt så är det väl kanske inte den kvallitet som man kan hitta hos Audi har jag en känsla av men då ska vi ju även ha i åtanke att det är en 97:a jag har.

Jag har för övrigt oxå hört att framvagnen på A4:orna ballar ur lätt, funderade på en A4 själv ett tag men drog mig undan den när jag fick höra om framvagnen.

edit: med service menar jag ju då inte på bilen utan allmänt bemötande av personalen, har inte hunnit med nån sevice på min än.

Senast redigerat av Crash (2006-05-05 17:37:38)

mvh // Jonas

#5 2006-05-05 18:47:35

Rogga
Ryssen
Från: EDSELE

Jag säger bara se upp med dom nyare audirna och deras framvagn , hu va dyrt...

Jag hade min subba (impreza dock) ca 6000mil och det va hårda mil. Bussningarna tog väl slut efter 4000mil sen monterade jag hårda å det blev stumt big_smile

Sen bromsarna höl väl inget vidare men jag körde ju bana..
Annars på vanlig väg gjorde dom rätt bra ifrån sig...

Kopplingen gav oxå upp på slutet = 6000mil
Detsamma med motorn = vevstakslager pga att jag kocksade oljan vid bankörning= mitt eget fel...

Annars tycker jag det va en bra bil.
Inge dämpare,hjullager,bussningar,bromsar på dessa mil om man nu skulle hålt sig enbart på vägen..

Den som gick sönder va facket mellan sätet, och nå dörhandtag (plastigt)

Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s

#6 2006-05-05 21:53:28

Crash
Medlem
Webbsida

Bromsarna och kopplingen är det som börjar vara slitet på min med så det borde ju bytas (funderar på skivor bak oxå) men det är ju förslitnings saker så jag vet inte om man ska kalla det kvallitetsbrist direkt.

mvh // Jonas

#7 2006-05-05 22:02:44

Guldis
Bakhjulsdriven
Från: Stockholm

Tack för svaren grabbar smile Roligt att höra att ni har så mycket gott att säga om subaru. Det jag var mest tveksam till innan var väl hur dom håller ihop.
6000 rogga-mil utan problem bättrar på ryktet i mina ögon wink Tack Crash för åsikterna om Allbilar, bekräftade mina misstankar/fördommar om den firman smile
Det är ju ändå ingen större grej att åka hem till sollefteå och serva, men det känns ju lite smådrygt. Audi-verkstaden här i umeå är dock riktigt bra, hmm..
Efter alla kommentarer har jag bestämt mig för att kanske inrikta mig mer på att hitta en fräsch legacy istället för att leta fräsch a4 (svårt som fan). Ã…ka och provköra några stycken och känna lite själv. Tack ska ni ha smile

Henrik G - Jobbar volvo

#8 2006-05-06 00:00:37

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Webbsida

Enda fördelen med audi tycker jag är att interiören håller en helt annan klass medans det i Subaru är näst intill vidrigt plastigt. Men det är mest funktion före form och allt lirar väl. Köper man en Subaru så köper man motor och drivlina i toppklass och det är nog vad som man vill ha ut av en bil om man går tillbaka till grunderna.

Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

#9 2006-05-06 11:18:24

Crash
Medlem
Webbsida

Guldis: då kanske vi syns på nån bilfirma idag då, ska ut å provköra lite olika bilar själv nämligen.

mvh // Jonas

#10 2006-05-07 18:57:00

rikardpohjola
Medlem
Från: Övik

ja röstar för audi jag kanske mest för ja nog ska köpa en framöver själv big_smile framvagnen e det minsta som oroar mig går att köpa länkarmskit för ca: 3k å 5k för ett förstärkt.

Mvh Rikard P,Örnsköldsvik
Jetta Mk1 -84

Sidfot