#1 2006-11-06 18:12:18
Överflöd av bilar?
Har funderat lite på varför det verkar vara så svårt att sälja bilar överhuvudtaget, har pratat med både kompisar och andra människor - i de flesta fall så har det varit trögt med försäljning. Jag har fått flertalet förklaringar också, fel årstid, fel bilmodell just nu osv. Jag köper inte riktigt det där, är man ute efter bil så spelar det väl ingen roll vilken årstid det är? Inte för mig iaf.
Däremot så har jag tänkt på en annan grej. Det säljs fler bilar än någonsin i sverige just nu, samtidigt som det skrotas mindre och mindre. Privatimporten skjuter i höjden och antalet bilar som tas in privat bara för att säljas vidare ökar också. Detta medför ju att antalet bilar per capita, eller tvärtom blir det kanske, bara ökar. Kan det vara så att det finns så innihelvete med bilar så att det nästan blir över? Privatimport kanske inte är en så vidare bra grej ändå...
Kommentarer?
Mvh / Stefan Sjödin
#2 2006-11-06 19:07:03
Re: Överflöd av bilar?
Det är med att sälja en viss modell har väl ganska stor påverkan... som det känns inte så stor mening att sälja caben nu... dels för att ingen har ett behov av en cab nu... då det är höst/vinter.
Då sommaren kommer blir ju suget efter det man inte har, men vill ha att bli mycket större.
Man köper ju oftast tex skoter på hösten/vintern då snön kommer, för det är då man kommer på att man vill ha en...
visst är man smart så köper man på våren då alla vill bli av med dom... men tro dom flesta ej har sån bra framförhållning.
Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!
#4 2006-11-06 21:51:54
- zajja
- Energiknippe

- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Vadå överflöd med bilar? vi har bara 5 ![]()
//Marcus Saari
#5 2006-11-07 09:11:35
- Clampster
- Medlem

- Från: Långsele
- Registrerad: 2005-11-22
Kan väl vara en anledning att Sverige råkar ha den näst äldsta (nåt sånt tror jag att det var) bilparken i världen, säger väl kanske lite om omsättningen kanske? Och som en konsekvens av detta så kör många omkring i gamla bilar som fungerar lika bra eller bättre som en ny bil och därför inte byter så ofta.
Finns väl också en slags svensk bilmoral där vi har blivit bortskämda med våra egna biltillverkare vars bilar faktiskt en gång var gjorda för att hålla ett längre tag och inte behöva bytas varannat år för att framvagnen rasar ihop just med det tidsintervallet.
Z28/V70/GSXR1000/XR600R
#6 2006-11-07 10:44:30
Pratade med en bilhandlare häromdagan och han uttryckte sig på detta sätt!
Halva parken går inte att sälja och andra halvan är osäljbar!
Det finns så mycket bilar att välja på begangnat nu och helst äldre bilar typ före -90 så dom har inget värde längre! Alla GDS bilar har värde 0;- för du får en fungerande bil för 3-4000;- (skattad, besiktigad)
Angående lite nyare bilar så är det som du säger, det importeras på löpande band och det är faktiskt 2007 snart! Så bilarna mellan -90 och nu det är faktiskt 17år! Så en ny bil är inte en -97!
Det har varit sånt enormt prisras på bilar det sista åren så dom flesta har inte hängt med! Tror det är största orsaken till är att det är svårsålt!
Här har ni ett mycket bra riktmärke på vad bilar är värda i dag!
http://www.fordonskammaren.se
Prislistor (Inte så rolig läsning om man ska sälja bilen!)
http://www.fordonskammaren.se/skapa_slu … php?id=188
http://www.fordonskammaren.se/skapa_slu … php?id=186
En till hemsida som är ett bra riktmärke!
http://www.kvd.se/
Senast redigerat av AndrAAx (2006-11-07 10:48:31)
Importör / Distributör av: Incriminator Audio, StreetBeats, Shocker, Shok Industries, Taramps, ZED Audio, Kolfibervinyl & Toningsfilm för fram/baklysen.
Webshop - www.Bilstereoonline.se
#7 2006-11-07 10:53:15
Då är det med andra ord lite som jag tänkte då. Ännu en anledning att skaffa en äldre bil nästa gång då.
Alternativet är ju att köpa en flång ny, och byta mot en till flång ny om två år.
Mvh / Stefan Sjödin
#8 2006-11-07 19:58:12
Jag håller på att jaga bilar under 10k nu och det finns i överflöd! Gäller bara att hitta någon som är något att ha! Ska troligtvis köpa en Saab 9000T16 -85 i morgon, fullutrustad i bra skick, ska ge 8000;- för den besiktigad och skattad! Var ochså och tittade på en MB 230E -87, fullutrustad den ochså, skulle få ge 12k för den bilen, och den var i bra skick med tanke på åldern! Så det är inget värde kvar i bilarna längre! Så det är en flång ny och ha den tills ca 10 000mil eller så köpa en billig bil och ha den tills det är dax för skroten!
Importör / Distributör av: Incriminator Audio, StreetBeats, Shocker, Shok Industries, Taramps, ZED Audio, Kolfibervinyl & Toningsfilm för fram/baklysen.
#9 2006-11-08 07:18:40
- Clampster
- Medlem

- Från: Långsele
- Registrerad: 2005-11-22
Det finns alltså folk som faktiskt reflekterar över att köpa en helt ny bil.....det trodde jag faktiskt inte. Finns det inte större sjöar att kasta pengarna i? Är det bara jag som blir mörkrädd när man räknar på värdeminskningen på en ny truck? Ja ja, det är tur att det finns de som köper nya bilar...annars skulle det bli lite klurigt för oss andra ![]()
Z28/V70/GSXR1000/XR600R
#10 2006-11-08 13:54:40
Pengar är bara pengar ![]()
Det är helt klart en köpares marknad och jag räknade ju inte direkt med att gå med vinst när jag köpte hondan ![]()
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
#11 2006-11-08 21:35:52
Köpte en ny vinterbil i dag! Blev en Golf Cab -80 för 6500;- Kanske man är lite pantad i bollen (är ju förståss ingen nyhet!) för att köra en sådan på vintern men varför inte! Borde vara lättsåld till våren! ![]()