#1 2007-05-02 12:37:39
Fägeljåvel genom AC kylaren. Är det okej åndä?
Tänkte rengöra luftfiltret och noterade en stor mängd med dun innanför fronten/innerskärmen. Antog att en pippifågel har satt sig och ruggat eller så har den fått sig snaggad frilla utav spoilern. Men nä... Såg sen när jag tittade under att några fjädrar tittade ut.
Sen såg jag ett hål i AC kylaren och efter lite tankeverksamhet kom jag på att det nog låg en död fågel begraven någonstans. Så efter lite detektivarbete så hittade jag en gul sak klämd i form utav en trappa ungefär. Jävla skit.. Såg dock färsk ut. Antagligen fick den möta döden i 240km/h.
Vad tror ni om bilderna? AC´n funkar men hur länge då? Med sämre effekt?
Fjäders![]()
Pippin himself![]()
Syns inte på bilden, men den va som en trappa![]()
Dålig bild, men ser det ut att vara någon fara? Bara cellerna som är borta.![]()
Buhu ![]()
![]()
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
#2 2007-05-02 13:07:37
Re: Fägeljåvel genom AC kylaren. Är det okej åndä?
Fan Johan.. du få inte fara ut på fågeljakt med bilen sådära.. den kan ju ta skada.. ![]()
Syns det något så som att någon rad har gått sönder eller är spricka i?
Det går ju å testa å känna med fingret och känna fall det blåser kallt någonstans.. dock lite svårt men de gå säkert å testa iaf!
R.I.P Gulingen ![]()
Senast redigerat av Mortcha (2007-05-02 13:10:18)
Märten Larsson
#3 2007-05-02 13:14:34
Jag har kikat lite men det verkar inte vara någon skada annat än att dom är böjda för att det fanskapet skulle titta igenom.
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
#4 2007-05-02 13:45:24
Mordiiax skrev:
Jag har kikat lite men det verkar inte vara någon skada annat än att dom är böjda för att det fanskapet skulle titta igenom.
De e ju som en kylare.. Om dom e böjda och amn kan ev se en spricka så är det med stor sannilighet att den kan läcka lite granna..
Men om du inte ser någon spricka så e de väll lungt antar jag..
är det ett stort hål eller va den lilla akrobaten en ungfågel? ![]()
Märten Larsson
#5 2007-05-02 14:16:42
- RenKorv
- RyssKorv

- Registrerad: 2005-11-09
Va fan äre för fågel? Undulat? ![]()
Jag har aldrig fel, jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel..
#6 2007-05-02 14:42:49
RenKorv skrev:
Va fan äre för fågel? Undulat?
Ser ut som en kråka för min del eftersom ja inte ha någe fågelskådarskills. ![]()
Men om Mordiiax har dessa egenskaper så kanske det blir lättare att beräkna hålet på AC kylaren.. ![]()
Hoppas att allt fungerar under sommaren iaf.. Känns som de komma å bli en varm sommar.
Märten Larsson
#7 2007-05-02 14:44:32
Såg faktiskt ut som en underlat
Du har dödat farmors kanariefågel.
Men skulle köra på Mortcha känna om det läcker eller drar kallt. Men dom brukar ju klara sig rätt bra.. men frågan är hur länge?
Vad kostar ny? och vad säger försäkringen..
Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!
#9 2007-05-02 15:29:06
Malmsten skrev:
Är rätt övertygad om att ifall det skulle läkt kylmedie så tog det slut direkt när du träffade fågeln.
Mkt rikigt.. i vissa fall så kan de vara ett satans litet kryphål så de far ut sakta men säkert.. oftast de som är problemet med nyare bilar då AC´n är ur funktion oxå..
Enbart att fyll apå och kolla vart läckaget finns (vilket det är lag på att dom måste göra det samt åtgärda felet om dom hittar något då man fyller på) kostade 2500:- åt mor.. å då va de ett "släkt-pris".
Märten Larsson
#10 2007-05-02 23:03:52
Mortcha skrev:
Mkt rikigt.. i vissa fall så kan de vara ett satans litet kryphål så de far ut sakta men säkert.. oftast de som är problemet med nyare bilar då AC´n är ur funktion oxå..
Enbart att fyll apå och kolla vart läckaget finns (vilket det är lag på att dom måste göra det samt åtgärda felet om dom hittar något då man fyller på) kostade 2500:- åt mor.. å då va de ett "släkt-pris".
Jag konverterade 200:an till nya gasen ifjol. Betalade 2000:- för trycktest, påfyllning av köldmedel, spårvätska och olja. Byta av torkfilter ingick också i det priset, vitt dessutom.
Själva kylen kostar nog en slant, men påfyllning och allt som ingår i den proceduren är inte speciellt dyrt.
Jag säger såhär, kör på bara. Slutar AC´n att funka är det bara att åka och göra ett trycktest.
Jens Edin
#11 2007-05-02 23:18:37
Vet inte hur längesen pippin våldtog min front men jag har inte sett något spår av läckage än iallafall. Men den kyler lika bra som innan ![]()
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
#12 2007-05-03 09:32:11
- Sir Ver
- Medlem

- Från: Mora
- Registrerad: 2007-03-11
Vet du om du har spårvätska i AC:n?
Om så är fallet så kan du ju lysa och se om det läkt någonting!
Senast redigerat av Sir Ver (2007-05-03 09:34:17)
/Patrik Bovång
Mitsubishi Galant HGV 2,5l V6 -97
Indor-Vämhus-Mora
#14 2007-05-03 12:03:42
- Sir Ver
- Medlem

Jo det kommer ju garanterat att syna som du har spårvätska. Men du måste nog ha UV-ljus att lysa med. Vid påfyllning av kylmedium så brukar dom klistra fast en lapp under huven om de fyllt på spårvätska.
Om du inte har spårvätska kan du ju bli lite lurad om den läker men ändå inte visar någon färg runt läckaget! Men du kan alltid lysa lite runt påfyllningsnipplarna för det brukar ju alltid sölas lite på dessa anslutningar. Om det inte lyser någon färg där så har du nog ingen spårvätska i och då behöver du inte krypa ner och lysa på kondensorn heller!
Senast redigerat av Sir Ver (2007-05-03 12:04:32)
/Patrik Bovång
Indor-Vämhus-Mora
#16 2007-05-03 12:25:35
- Sir Ver
- Medlem

hehe.. Ja läker den är det ju ändå inget att göra åt det. Då är det ju bara att slanta upp för en ny kondensor och fylla upp systemet igen!
Du lär ju märka när du inte har någon AC.
Bara att hålla tummarna på att den klarade sig bättre än fågeln! ![]()
/Patrik Bovång
Indor-Vämhus-Mora