Forum
Compello.se

#1 2007-07-09 07:59:02

Klaus.Dorfbauer
Medlem
Från: Oskarshamn
Registrerad: 2005-11-11
Webbsida

Spackel?!

Fick en snilleblixt igår kväll.

Dörrlisterna på höger sida på min volvo är ja ad skall man säga... obefintliga. Hade till en början tänkt köpa nya lister till bilen men efter en stundefunderingar kom jag på att dörrlisten till volvon minsann kostade 618kr styck och ja det var bara en platsbit i mina finns det en gnutta metall också.

Så nu har jag bestämt mig för att spackla igen hålen och lacka.

Hålen är 5mm vad skall man nyttja för glasfiberspackel då? Långtrådigt eller det andra som biltema säljer? smile


Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert

Offline

 

#2 2007-07-09 10:10:45

tecman
Medlem
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-06-19

Re: Spackel?!

hmm fungerar det bara att spackla igen hålen tror du inte att det kommer spricka runt hålen efter ett par dörrstägningar eler dyl?

Offline

 

#3 2007-07-09 10:12:19

Nr4
Medlem
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2006-09-07

Re: Spackel?!

Svetsa igen hålen skulle jag rekomendera. så slipper du att spacklet släpper.


Mvh//Peter Sedin aka Nr4

Kör: Subaru Legacy Station Boxer Diesel -09
Glidare: Volkswagen Golf C -82

Offline

 

#4 2007-07-09 10:14:11

Klaus.Dorfbauer
Medlem
Från: Oskarshamn
Registrerad: 2005-11-11
Webbsida

Re: Spackel?!

mja då måste jag skaffa svets också. samt någon som kan svetsa... vet inte om jag är villig att lägga ut den kostnaden. Funkar ju fin fint annars om jag måste spackla om då och då eftersom bilen är av årsmod 90 så måste jag ändå liks laga rost en gång var 6:e månad smile


Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert

Offline

 

#5 2007-07-09 10:18:53

Nr4
Medlem
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2006-09-07

Re: Spackel?!

Klaus.Dorfbauer skrev:

mja då måste jag skaffa svets också. samt någon som kan svetsa... vet inte om jag är villig att lägga ut den kostnaden. Funkar ju fin fint annars om jag måste spackla om då och då eftersom bilen är av årsmod 90 så måste jag ändå liks laga rost en gång var 6:e månad smile

Men känner du ingen som har en svets!? och om bilen är så gammal så kan du ju prova lite själv bara punkta igen hålet och slipa till sen. till och med jag klarar av det och jag har faen i mig tummen mitt i handen :p


Mvh//Peter Sedin aka Nr4

Kör: Subaru Legacy Station Boxer Diesel -09
Glidare: Volkswagen Golf C -82

Offline

 

#6 2007-07-09 10:23:52

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Spackel?!

Tycker du ska försöka få tag på lister jag om du inte tänker göra det seriöst direkt. Bara spackel tror jag är att be om bekymmer.

Alternativet kan ju vara en klassisk graninge-lagning.. Popnit och spackel ovanpå smile


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#7 2007-07-09 17:38:18

zajja
Energiknippe
Från: Härnösand
Registrerad: 2005-11-10

Re: Spackel?!

Tänk på att listen "lurar ögat", när du tar bort listerna ser man att bilen inte är helt rak, inte i listlinjen eller själva dörren ( vissa syns det på det, vissa inte ) Jag hade mycket spacklande innan jag fick linjen någorlunda rak och jag hade redan svetsat hålen!
Så jag säger nog som bengan, skaffa ny list eller ta dig besväret att svetsa dem (mitt största problem var ju att allting var ihopsvetsad men har sett samma fenomen på andra bilar, 142an är listlös och det syns hur sne och jävligt allting är, visserligen 36 år på nacken men tror det syns på en 90a också )


//Marcus Saari

Offline

 

#8 2007-07-09 19:42:13

Klaus.Dorfbauer
Medlem
Från: Oskarshamn
Registrerad: 2005-11-11
Webbsida

Re: Spackel?!

zajja skrev:

Tänk på att listen "lurar ögat", när du tar bort listerna ser man att bilen inte är helt rak, inte i listlinjen eller själva dörren ( vissa syns det på det, vissa inte ) Jag hade mycket spacklande innan jag fick linjen någorlunda rak och jag hade redan svetsat hålen!
Så jag säger nog som bengan, skaffa ny list eller ta dig besväret att svetsa dem (mitt största problem var ju att allting var ihopsvetsad men har sett samma fenomen på andra bilar, 142an är listlös och det syns hur sne och jävligt allting är, visserligen 36 år på nacken men tror det syns på en 90a också )

möjligt men all andra veck som sitter längs dörren... det rör ju sig om 740. Sitter ju en inbuktning eller vad man skall kalla det under som är rak.

Men jag frågade inte om detta skulle hålla eller ej jag frågade vilket spackel jag skulle använda. men det är köpt nu iaf. Kan man spackla igen större hål på en båt borde det ju funka på ett list hål med.

Vibrationer från dörrstängning ororar mig föga. Litar SKI på plasticpadding för att plugga en kärnkraftskondensor så har jag fullt förtroende för att spackla min dörr med det.


Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert

Offline

 

#9 2007-07-10 07:50:49

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Spackel?!

Det är inte så många kärnkraftskondensatorer som åker på våra vägar.. wink


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#10 2007-07-10 10:48:03

Klaus.Dorfbauer
Medlem
Från: Oskarshamn
Registrerad: 2005-11-11
Webbsida

Re: Spackel?!

Bengan skrev:

Det är inte så många kärnkraftskondensatorer som åker på våra vägar.. wink

sant sant!

Känns som det är lika bra att satsa på en fuling lösning. Chansen är ju 50% att det blir bra. Måste liks slipa av kring listen eftersom det börjar bli lite fläcktyfus där. lösningen med popnitar är nog inte allt för dum. men om det inte funkar med enbart spackel så har jag ett litet Ess i ärmern att prova.


Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert

Offline

 

Sidfot