#1 2007-09-24 15:07:14
Att vara eller icke vara... BUR?!
Sitter och skissar på ett tvättäkta projekt, dock har jag kommit till ett litet huvudbry.
Frågan är runt bur och vad som verkligen fungerar och inte fungerar.
Bilen som jag sitter och lägger planer kring har jag då förhoppningar att montera bur i och då jag vet att t.ex mr.Brorsson monterade bur i sin 240 så tänkte jag samla på mig lite kunskap här, från alla som sitter inne med kunskap vill säga.
En traditionell montering av bur är ju att ta upp hål i taket och svetsa ihop buren men jag vet att det finns modeller som man skruvar ihop.
Hur är det med säkerhet från sådanna burar?
Om man skulle råka ut för något oplanerat och lägga sig i diket, hjälper en skruvbur då eller är dom enbart till för att se bra ut?
All info är välkommen ![]()
mvh // Jonas
#2 2007-09-24 15:53:55
Re: Att vara eller icke vara... BUR?!
Det vanligaste vid bursvetsning är inte att man tar hål i taket, utan att man tar hål i golvet så att man kan sänka ner burens ben i dom för svetsning. Betydligt enklare, och inte lika mycket efterarbete för att få det snyggt. För det vill du väl?
Ang. skruvburar så finns det gott om "godkända" satser att köpa, men jag är osäker om man kan få vagnsbok med skruvbur? Skruvbur är bättre än ingen bur alls men sämre än "riktig" bur.
Mvh / Stefan Sjödin
#3 2007-09-24 16:02:47
- Bengan
- Medlem

- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Skruvbur som man svetsar i efterhand då? Eller e det jävligt?
Bengan Olofsson
#4 2007-09-24 16:31:54
- zajja
- Energiknippe

- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Lite intresserad av detta också då jag har en fullbur till 240 liggande jag tänkte slänga in i tic:en men då innertaket var så fint och jag bestämt mig för att göra det till en (så gott som) originalare (förutom motorn^^) så tvekar jag lite, tänkt dock försöka göra den till skruvbur så man kan ta ur den lätt och så, skulle kännas bra att ha den där när man pressar på bana nästa år + att det är lite fränt att ha bur i en bil, vill dock inte bli låst på den somsagt så jag kommer nog försöka göra skruvbur av den eller om jag skippar helt.
Då slippar man ju även bekymret med bes för det lär dem väl säga någonting om om man kommer med bur?
//Marcus Saari
#5 2007-09-24 16:36:29
Skruvbur är väl bättre än ingen bur? Men man får väl inte besikta med skruvbur, men då är det väl bara att plocka ur den... låta infästningar i golvet osv vara kvar.
Orkar fixa bur som ska in i fjädertornen fram osv.. känns overkill om man inte ska köra 10sek repor.
Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!
#6 2007-09-24 17:00:47
- zajja
- Energiknippe

- Från: Härnösand
- Registrerad: 2005-11-10
Yxan skrev:
Skruvbur är väl bättre än ingen bur? Men man får väl inte besikta med skruvbur, men då är det väl bara att plocka ur den... låta infästningar i golvet osv vara kvar.
Orkar fixa bur som ska in i fjädertornen fram osv.. känns overkill om man inte ska köra 10sek repor.
Jag hade tänkt andvända mig av huvudbågen och stöttorna man drar fast i hatthyllan, sätta på den när man ska till banan både för säkerheten och styvheten i karossen.
//Marcus Saari
#7 2007-09-24 17:13:40
- Stuff
- Medlem

- Från: Gävle
- Registrerad: 2005-11-14
En skruvbur behöver inte nödvändigtvis inte va bättre än ingen bur. Iaf inte är säkerhetssynpunkt när/om det smäller. Är buren inte helt genomtänkt så kan man i värsta fall få en liten grillspettsupplevelse inne i kupén. Inte så mysigt kanske?
#8 2007-09-24 19:01:35
En "bur" med massa böjar och inte rätt triangulering kan nog bli minst sagt spännande ![]()
Ska buren vara bara för rundslagning? Så det räcker med en båge typ. Eller ska det vara fullbur med stag fram till fjäderbenstornen m.m?
Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300
#9 2007-09-24 22:14:32
Buren i min Variant är av skruvtyp och den är ju regbesiktigad med den så ![]()
Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72
#10 2007-09-25 08:23:23
Piranha: Den typen av montering har jag ärligt aldrig hört talats om men det låter absolut inte som någon dum idé om man vill behålla taket och inte hålla på å lacka om det o.s.v.
Yxan: Jag vet faktiskt inte rikitigt om det är så (tror på Stuff där).. det är lite därför jag startat denna tråd ![]()
Mordiiax: Det är en fullbur jag funderar på att bygga men inte som är monterad i dom främre tornen men dock dom bakre. Brorsan byggde några burar till sina folkracebilar så jag vet principen av en svetsad fullbur men det är just den skruvade modellen jag är fundersam på.
mvh // Jonas