Forum
Compello.se

#1 2006-05-02 03:00:25

Putte
Blyfot
Från: Tavelsjö, Umeä, Våsterbotte
Registrerad: 2006-05-02

Mercedes 230 Coupe -88

Detta blir en återsikt och en följetong för allt som händer med min kärra :-) (nåja småsaker som tankning osv skippar jag;))

Övertogs (eller ja köptes billigt av päronen) i början av sommaren -04
strax efter försäljningen av en BMW. Hade då gått cirka 33000 mil.
Päronen köpte bilen påsken 99. De defekter som fanns då på bilen var
någon rostfläck här och var, vindrutan var sprucken och några andra
smågrejer. Bytte bort en helslut 190E -85:a +en slant emellan för denna,
så lite får man räkna med. Coupen hade då gått ca 27000 mil

Farsan bytte under de första åren stödlager till kardanen, vindruta, hjullager,
avgas och lite annat smått o gott fram till våren -04 (löpande underhåll kort o gott)

Ett par vintrar (02, 03) ställdes den av för att få lite vila och reparationer lol
men lika bra det wink. Även lite rostlagning hanns med, samt byte av
framskärmar som var slut båda två på vanliga stället vid framblinkers

Ett par gånger under denna tid hade farsan planer på att sälja men
lyckades avråda den tomten från det wink Våren -04 blev det tal om att en
av bilarna måste säljas antingen BMW:n eller Coupen. Provannonserade
coupen först men intresset var tämligen svagt med tanke på mätarställningen
lika bra det, satte då ut BMW:n istället. Den såldes på en vecka. (Nu har
vi nått runt till början). Bytte bakvagnsbussningarna i tron om att dom
klonkade. Men det var stötdämparna som levde om....

Bestämde mig för lite bättre stereo än vad som satt där (Gammal alpine-bandare)
Köpte en kenwood med MP3-stöd, som en skänk från ovan 8)

Hann köra till november, då sprang både kylare och motorvärmare...
Dyyrt för en student jaaaa. bytte det ändå. så kom december månad
och en krock med en volvo. F-bolaget hotade med inlösen men farsan fick
dom på bättre tankar turligt nog. Tröskade runt i ett lågflygande felhjuls-
drivet flygplan (Saab) en vecka ungefär.

Januari månad kom jag på att sommardäck behövdes. Jagade rätt på MB
original avantgarde 16" med bra däck som satt toppen på kärran :-)

Mars månad sprack batteriet, grannen hade ett flång nytt i garaget.
Köpte det av han och satte in, nu var det liv i snurran igen, samtidigt
byttes generatorkolen då dessa var på väg att kasta in handduken

Passade på att byta ventilkåpa och tillhörande packning då den gamla såg
risig ut runt april, toppen såg jävligt fräsch ut, som ny :-)

Just så mkt mer hände inte med kärran under vår, augusti månad började
jag tycka att det rasslade för mycket ur motorn, från bröstet. Köpte ny
kamkedja och bytte. Upptäckte då att spännaren skurit, hade en
passande som låg på hyllan och "skräpade". Nu äntligen blev hon tyst :-)
MB original faceliftbaklyktor inhandlades i farten och biten mellan bakljusen
sprayades om då den var rostig dessförinnan, en reflexramp
dolde detta...

Numera har hon slagit över på 36000 mil 8) o tuffar på fint :-)

Utrustning
Skinn, ljusgrått, Automat
ABS, Elfönster, Taklucka,
C-lås, larm, Ortopedsäte
Bältesbetjänter mm.

Planerade händelser
Lyfta motor och renovera
Byta olja i lådan
Fixa några smågrejer i framvagn
HÖJA fanskapet (på tok för låg nu)

Filisoferat
Eftermarknadssprut
Något kjolpaket kanske
Eventuell omlack nästa vinter
Några andra fälgar?

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce1.jpg
Under päronens ägotid (Annonsbild)

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce2.jpg
Vid "övertagandet"

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce3.jpg
Krocken

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce4.jpg
Nya fälgarna tvättade o polerade (våren -05)

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce5.jpg
Monterade (våren -05)

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce6.jpg
Lite skillnad mellan gammal och bättre begagnad wink

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce7.jpg
Här var det fräscht

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce8.jpg
De nya bakljusen, Svarta listen monterad efter korttagning

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce9.jpg
Möjlig förebild för min kärra i framtiden?

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce10.jpg
Detta är vad mätaren visade då jag kom hem från stan idag, just inkörd :-D (sommaren -05)

500 mil senare, då 2.6:an (vinterhäcken) har strulat lite
så var jag och gjorde ett leakdowntest (för er som inte vet vad leakdown är går det att läsa här)

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce11.jpg
Motorn görs i ordning för att Leakdown-testas (röda pilar) Notera slangklammret
som hängde löst vid lila pil, detta hängde där då vi plockade bort fläktkåpa och blad lol lol

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce12.jpg
Resultat efter testet, desto lägre siffror ju bättre är motorn, 10% är gränsfall
vid kall motor, min motor var ljummen vid testet, värst var cylinder 1

Orsaken till testet var att inte behöva riva hela motorn om t.ex. bottenstocken
hade varit bra, men som ni ser ska jag nu riva motorn, har jag tur (vilket är ovanligt i mitt fall)
så behöver man nog inte skaffa ÖD-kolvar utifall att loppen skulle vara ovala

Dessutom upptäckte jag på en bild sen i våras att en kamnock håller på att bli sliten nämligen 2:ans insug
http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce13.jpg

Träkringla inhandlad men ej monterad än.
Montering sker när motorn o allt det andra för i vinter är färdigt!

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce14.jpg

Började lite smått idag fredag med att riva lite på motorn idag tongue Förutom ett par jävligt placerade bultar
på insuget och en massa jävla vakuumslang (som jag dessutom glömde märka upp :?)
så fortgick arbetet ganska smärtfritt, dock förekom litet blodvite när man slant mot nåt vasst men vafasn sånt hör till

fick iaf bort insuget och bultarna på grenröret, dock ej flänsarna längre ner, tar dom imorgon lördag
http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce15.jpg
en halvnaken motorn väntar på sin sista suck hehehe

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce16.jpg
samtliga skruv, klammer osv sorterades upp i påsar beroende på var de ska sitta

Skröv loss allt småskit runtikring motorn t.ex. servostyrningsslangar o sånt inan lyftet påbörjades.
Convertern fick vackert sitta kvar på sin plats för att slippa allt oljesöl.
Lyckades med konstycket att dra sönder den redan sargade oljeavtappningsbulten :? Borren nästa :twisted:
Strippade isär motorn till bara block med kolvar, bara jag får av bröstkåpan åker kolvarna och veven ut
http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce17.jpg
Motorn urlyft

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce18.jpg
Strippad som fan men inte fullständigt

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce19.jpg
Inte nytt men inte slitet heller...

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce20.jpg
Passade på att stämma in kamaxeln till rätta tonarterna, rockade riktigt fett

Nu blir det o tvätta alla delar i varmvattenstvätten som "byasmeden" har.

Bakersta ramlagret var ganska illa däran men resten såg fint ut :-D

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce21.jpg
Ett fräscht ramlager :twisted:

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce22.jpg
Ännu ett :roll:

http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce23.jpg
http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce24.jpg
Ã…sså har vi då kolvarna o vevpartiet, kolvarna lite slitna efter ca 36500 mil men veven wie neu (motorn visade sig trots allt vara originalmotorn, kollade på fel nummer)

Blocket måste borras till 96mm, sätta ihop motorn med nya kolvringar enbart var inte ens att tänka på, eftersom att gamla kolvarna verkar ha nupit nån gång

*suck* strul med beställning av delar osv, så därför har motorn blivit försenad......

men har roat mig med ett mindre projekt under tiden: Plockat bort lykttorkarna och satt dit lamphållare till W210:ans halogen-positionsljus, passade som hand i handske i mina insatser efter borttagning av hullingar :thumbup:

Nya lister under strålkastarna utan hål beställda för 130:-/st, kommer nästa vecka

De nya positionsljusen
http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce25.jpg

Resultat
http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce26.jpg

Dåså.... Lister utan hål för torkare lackade, blev lite för mörka men jäkla mycke metallic då det var i slutet på en sprayburk... GRYMT GRYMT :-D

Väntar fortfarande på delarna borde ha dom nästa vecka........ *suck suck suck* Men en offert har jag fått iaf... 20 papp enbart för delarna, trodde det skulle bli dyrare :-D

Därtill kommer borrning av block och toppjobb (6000 till)... har kommit i underfund med att det är nog smartast att grada av alla skarpa kanter i in/ut-loppen på toppen

Som pricken över i, så ska jag när 2.6:an är såld beställa lite optiska förbättringar samt montera in några bättre högtalare och en annan Radio med MP3


'83 Patrik Nilsson
'88 Mercedes 230CE (My Darling)http://www.garaget.org/?car=25739
'87 Mercedes 230TE (Det blä skäpet) http://www.garaget.org/?car=73069
[img]http://www.hastonnet.se/putte/avatar-comp.jpg[/img]

Offline

 

#2 2006-05-02 03:06:33

Jojjet
Gammal
Från: Kramfors
Registrerad: 2005-11-09

Re: Mercedes 230 Coupe -88

Ser fint ut det där Patrik!

Om jag inte ser helt fel så skymtar även en r129 på en av bilderna! Päronens 500sl månne? smile

Offline

 

#3 2006-05-02 14:47:15

Putte
Blyfot
Från: Tavelsjö, Umeä, Våsterbotte
Registrerad: 2006-05-02

Re: Mercedes 230 Coupe -88

Jojjet skrev:

Ser fint ut det där Patrik!

Om jag inte ser helt fel så skymtar även en r129 på en av bilderna! Päronens 500sl månne? smile

mycket riktigt!! Helt original förutom AMG 17" split, 8,5" fram, 10" bak
http://www.ing.umu.se/~nk04pnn/blogg/ce8.jpg


'83 Patrik Nilsson
'88 Mercedes 230CE (My Darling)http://www.garaget.org/?car=25739
'87 Mercedes 230TE (Det blä skäpet) http://www.garaget.org/?car=73069
[img]http://www.hastonnet.se/putte/avatar-comp.jpg[/img]

Offline

 

#4 2006-05-04 22:22:41

Guldis
Bakhjulsdriven
Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-09

Re: Mercedes 230 Coupe -88

Ser fint ut det där smile
Schyssta pimp-mattor på inredningsbilden. big_smile
Roligt med fler coupé-åkare från umetrakten.


Henrik G - Jobbar volvo

Offline

 

#5 2006-05-04 22:49:55

Putte
Blyfot
Från: Tavelsjö, Umeä, Våsterbotte
Registrerad: 2006-05-02

Re: Mercedes 230 Coupe -88

tackar smile

hehe jo, morsan säjer ju mattor o sängar på hermansons, så det är därifrån mattorna kommer, dom har väl hängt med samtliga 7 år bilen varit i familjens ägo, men vintertid åker dom ut...

jovisst, det är ju en härlig kärra att köra så varför inte big_smile


'83 Patrik Nilsson
'88 Mercedes 230CE (My Darling)http://www.garaget.org/?car=25739
'87 Mercedes 230TE (Det blä skäpet) http://www.garaget.org/?car=73069
[img]http://www.hastonnet.se/putte/avatar-comp.jpg[/img]

Offline

 

#6 2006-05-05 08:53:37

Rogga
Ryssen
Från: EDSELE
Registrerad: 2005-11-09

Re: Mercedes 230 Coupe -88

vad jag diggar Coupe wink Fin bil du ha där Putte...


Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s

Offline

 

#7 2006-05-07 22:23:39

Putte
Blyfot
Från: Tavelsjö, Umeä, Våsterbotte
Registrerad: 2006-05-02

Re: Mercedes 230 Coupe -88

Rogga skrev:

vad jag diggar Coupe wink Fin bil du ha där Putte...

Tackar smile Nästa vinter tänkte jag mig något liknande detta, fast i nuvarande färg (pärlemogrå, tänkte bryta till "frost" istället, grovare metallic-korn)

http://www.gdtm.ru/MBimages/C124AMG.jpg
http://www.gdtm.ru/MBimages/124CoupeAMG.jpg


'83 Patrik Nilsson
'88 Mercedes 230CE (My Darling)http://www.garaget.org/?car=25739
'87 Mercedes 230TE (Det blä skäpet) http://www.garaget.org/?car=73069
[img]http://www.hastonnet.se/putte/avatar-comp.jpg[/img]

Offline

 

#8 2006-05-07 22:40:56

Rogga
Ryssen
Från: EDSELE
Registrerad: 2005-11-09

Re: Mercedes 230 Coupe -88

Uj uj va läcker dom är... Ha själv ägt en 124 E36 AMG..


Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s

Offline

 

#9 2006-06-28 22:55:20

zheep
Medlem
Från: Dorotea
Registrerad: 2006-06-26

Re: Mercedes 230 Coupe -88

ja tycker då inte alls om MB.. men den där va faktiskt jävligt fin... å d låter bra att du är så pass noga med renoveringen... hade ju motorhaveri på min ena m5:a i höst med... så den helrenoverade jag i vinter medans jag stylade den....smile


Det man inte vet, det har man ingen aning om...

Offline

 

#10 2006-08-06 22:11:00

Putte
Blyfot
Från: Tavelsjö, Umeä, Våsterbotte
Registrerad: 2006-05-02

Re: Mercedes 230 Coupe -88

zheep skrev:

ja tycker då inte alls om MB.. men den där va faktiskt jävligt fin... å d låter bra att du är så pass noga med renoveringen... hade ju motorhaveri på min ena m5:a i höst med... så den helrenoverade jag i vinter medans jag stylade den....smile

Tackar så mycket :-) Den kommentaren värmde

har inte varit in här på ett tag, men lite updates....

Gråa blinkers ditsatta, Motorn ihopskruvad och spinner som en välmående kisse, känns o vara mer orr i den nu än tidigare
Bakbromsarna är renoverade, framändan har höjts ca 15 millimeter, blev jäkla perfekt

http://www.hastonnet.se/putte/blogg/ce30.jpg

Senast redigerat av Putte (2006-08-06 22:11:36)


'83 Patrik Nilsson
'88 Mercedes 230CE (My Darling)http://www.garaget.org/?car=25739
'87 Mercedes 230TE (Det blä skäpet) http://www.garaget.org/?car=73069
[img]http://www.hastonnet.se/putte/avatar-comp.jpg[/img]

Offline

 

#11 2006-08-07 01:07:20

Klaus.Dorfbauer
Medlem
Från: Oskarshamn
Registrerad: 2005-11-11
Webbsida

Re: Mercedes 230 Coupe -88

Är det fin fem fel eller? den ser ju likadan ut


Stefan Ã…berg 0702438736
Bitter och introvert

Offline

 

#12 2006-08-07 08:22:04

Arson
aka "Johnny Casino"
Från: Stockholm Norr
Registrerad: 2005-11-12

Re: Mercedes 230 Coupe -88

Antennen är ju uppfälld på "Efterbilden"!


- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99

Offline

 

#13 2006-08-07 22:59:53

Putte
Blyfot
Från: Tavelsjö, Umeä, Våsterbotte
Registrerad: 2006-05-02

Re: Mercedes 230 Coupe -88

hahahahahaha big_smile på efterbilden är den 15 mm högre i fram, de olika lutningarna gör att detta inte syndes big_smile


'83 Patrik Nilsson
'88 Mercedes 230CE (My Darling)http://www.garaget.org/?car=25739
'87 Mercedes 230TE (Det blä skäpet) http://www.garaget.org/?car=73069
[img]http://www.hastonnet.se/putte/avatar-comp.jpg[/img]

Offline

 

#14 2008-01-10 13:31:48

Putte
Blyfot
Från: Tavelsjö, Umeä, Våsterbotte
Registrerad: 2006-05-02

Re: Mercedes 230 Coupe -88

Hade nästan glömt bort detta forum *skäms på mig*

Köpte till sommarn -07 nya feta rims till kärran, inte riktigt nöjd med bakrimsen.... vill ha djupare fälgkant och bredare däck bak (255 ist för 225) big_smile Tror jag ska kränga iväg 2 fälgar o köpa 2 nya med fetare kant tongue

http://www.hastonnet.se/putte/blogg/ce36.jpg

http://www.garaget.org/archive/31003/25739/25739-661431.jpg

Senast redigerat av Putte (2008-01-10 13:32:29)


'83 Patrik Nilsson
'88 Mercedes 230CE (My Darling)http://www.garaget.org/?car=25739
'87 Mercedes 230TE (Det blä skäpet) http://www.garaget.org/?car=73069
[img]http://www.hastonnet.se/putte/avatar-comp.jpg[/img]

Offline

 

#15 2008-01-12 09:58:41

noech
Medlem
Från: Ramsele
Registrerad: 2005-11-10

Re: Mercedes 230 Coupe -88

ja ha en turbo motor till den dätr om du vill köpa tongue wink


Benny Lundin
070-5508763

Offline

 

#16 2008-01-14 16:23:12

Putte
Blyfot
Från: Tavelsjö, Umeä, Våsterbotte
Registrerad: 2006-05-02

Re: Mercedes 230 Coupe -88

me tanke på att min snurra e mer eller mindre helrenoverade för sura slantar så tack för erbjudandet men nej tack wink


'83 Patrik Nilsson
'88 Mercedes 230CE (My Darling)http://www.garaget.org/?car=25739
'87 Mercedes 230TE (Det blä skäpet) http://www.garaget.org/?car=73069
[img]http://www.hastonnet.se/putte/avatar-comp.jpg[/img]

Offline

 

#17 2008-01-30 15:47:38

Putte
Blyfot
Från: Tavelsjö, Umeä, Våsterbotte
Registrerad: 2006-05-02

Re: Mercedes 230 Coupe -88

tror 2 sommarfälgar ska hamna i svarven och breddas 1 tum utåt för att få mer fälgkant (orsak: finns inte i 9,5" bredd med 18"diameter)

men då lär man få lite bekymmer med skärmkanterna bak men det är ett senare bekymmer wink


'83 Patrik Nilsson
'88 Mercedes 230CE (My Darling)http://www.garaget.org/?car=25739
'87 Mercedes 230TE (Det blä skäpet) http://www.garaget.org/?car=73069
[img]http://www.hastonnet.se/putte/avatar-comp.jpg[/img]

Offline

 

#18 2008-03-21 16:30:48

Putte
Blyfot
Från: Tavelsjö, Umeä, Våsterbotte
Registrerad: 2006-05-02

Re: Mercedes 230 Coupe -88

Facelifthuv på ingång. Får den i början på april! Funderar på vad man ska ha för framlyktor...

Väntar på offert från lackverkstan för plåtrikning och en hellack smile (ska lackas hos en som heter roger nordin, grymt duktig!!)

Bakdäcken blir 235 bredd f.ö., tror inte 124:an sväljer 9,5" bak

Senast redigerat av Putte (2008-03-21 16:32:40)


'83 Patrik Nilsson
'88 Mercedes 230CE (My Darling)http://www.garaget.org/?car=25739
'87 Mercedes 230TE (Det blä skäpet) http://www.garaget.org/?car=73069
[img]http://www.hastonnet.se/putte/avatar-comp.jpg[/img]

Offline

 

Sidfot