#1 2010-03-24 09:08:28
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
BMW 2002 Turbo -73
Namn:Oscar Selling
Bor:Sundsvall
Kör:BMW,VW,CHEVY
Effekt:???
Trim:???
Väghållning:
Styling:
Fälgar/däck: ???
Stereo:HAHA
Hur hittade du hit?: Jesse har slitit i mig i över ett år att jag ska vara här, på det enda riktiga forumet. tillslut så tog jag mitt förnuft till fånga och reggade mig, var väl lika bra att göra en projekttråd även här [/b]
Framtidsplaner: Målet är att ha en potent ban/gatbil med 300+ turbo-hästar som dessutom drar blickar till sig sommaren 2011!
Övrigt:Orkar inte skriva hela historien kring bilen.. Vi börjar med att jag hittade en 2002a 50mil bort.. så vips var jag och hämtade denna "pärla" den hade dock en trasig topp-packning så jag tänkte byta den och busa sommaren ut och sen vara rätt nöjd! dock så visade det sig vara vevlagerras och kolvarna hade slagit i ventilerna så efter det så började jag leta efter en donatormotor som skulle hinkas i för att plågas sommaren ut.. dock fick jag aldrig nå liv i den heller.. är väl efter det som det har spårat ur rejält! orkar tyvärr inte skriva info om varje bild men ni ser nog vart det hela är på väg
inköpsskick!
från en 325a
ur med motor nr 1
på plats i nya garaget
fräsch som fan!
Avsky!
Min trunkmonkey hjälper till (Jesse)
Instrumenpanel ska bort
Strax innan jul såg den ut såhär
Väggen som går bak mot baggaget strax helt borta
Borta!
Rensad bak
"Staget" borta! (usch)
Slipa slipa.. (detta gillar jesse!)
Panelen borta!
318 graders kam och 2l vev
Äntligen kom mitt fina paket från frakrike! (tack jesse för att du hittade killen som ville göra detta åt mig!)
Spot on!
Fortsätter att sätta på kittet (bara för att få en uppfattning om hur det kommer bli!)
Den blir fet
fet
fetare
fetast
Getrag 260 som ska palla ca 450-550hk
motor nr 2 ur
done
Liten skillnad mellan nya och gamla lådan
Framvagn ur!
Bakvagn ur!
Börjat plocka isär framvagnen
Framvagns plockepinn!
Råkade hämta en bakvagn från en e30 på helt rätt sätt!
Tog med lite extra plåt för att få med fästen osv
ska fräschas upp
bättre
här hamnar nya fästena ungefär
Senast redigerat av Sauce (2010-03-24 09:10:38)
Offline
#2 2010-03-24 09:52:19
- Arson
- aka "Johnny Casino"
- Från: Stockholm Norr
- Registrerad: 2005-11-12
Re: BMW 2002 Turbo -73
Välkommen!
Sjukt coolt bygge, älskar kjolpaketet med breddningen!
- Ford Focus ST250 -13
- Honda Accord -99
Offline
#3 2010-03-24 10:11:22
- shortys_1
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-16
Re: BMW 2002 Turbo -73
Blir nog riktigt bra med den breddningen:)
Såg en polo för ca en vecka sen som var ännu bredare på motorvägen på väg mot birsta, nån annan som har sett den?
Offline
#5 2010-03-24 10:36:34
- shortys_1
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-16
Re: BMW 2002 Turbo -73
Kom inte ihåg om den var silver eller blå men den var riktigt bred, såg inte ut som en polo först när den kom körandes.
Offline
#6 2010-03-24 10:40:06
Re: BMW 2002 Turbo -73
Hm, kanske är nicklas då, han har en silver polo som är LÖJLIGT!!! breddad, fast nu håller vi oss till tråden!
Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807
Offline
#8 2010-03-24 14:07:29
- setras
- St. Nicholaus
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-09
Re: BMW 2002 Turbo -73
Roligt projekt, en av min fars favoritmodeller det där
VW Golf Variant TDI 4Motion -10
Arctic Cat F6 EFI Sno Pro -04
Offline
#9 2010-03-24 15:14:07
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
Råkade köpa en nybyggd m10 motor idag.. ska hämtas nästa vecka.
Specen ser ut som följande.
2l vev 80mm slag i med nya ram och vevlager.
Motornords h-profil vevstakar med arp 2000 bult 142,5mm
Mahale smidda kolvar med 34,5 i komp höjd och 90,5 i borr.
Kompet ligger på runt 8-8,2:1
Elring skärringspackning
Toppbult är 12,9 insexbult.
Toppen är en renoverad 121 topp med stora insugsventilerna på 46mm.
Den är till putsad i kanalerna och sätena är mirafrästa.
Nya vippor
Schrick 292gr kam
Alla packningar och packboxar nya.
Lättat 228mm svänghjul
Med rätt turbo och byte av ventilfjädrar borde denna med lite tur bromsa upp emot 500pållar på gummit :]]]]
MEN som sagt, mitt mål är fortfarande 300hk på gummit!
Offline
#11 2010-03-24 19:13:36
- nixu
- Medlem
- Från: Sollefteå
- Registrerad: 2005-11-10
Re: BMW 2002 Turbo -73
Haha.. Hur råkar man köpa en motor?
Pelle löfgren
Offline
#12 2010-03-24 19:35:38
- Jesse
- Medlem
- Registrerad: 2009-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
"Detta ska bli spännande. Kommer följas.
Hoppas vi får se många uppdateringar och bilder."
Flashbacks? kolla sida 1 i din projekt tråd på streets of nedansjö
Offline
#13 2010-03-24 20:09:43
- Jesse
- Medlem
- Registrerad: 2009-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
synd att du är flicka och tror att turbo är tufft annars hade denna kunna varit nått för dig http://www.blocket.se/hassleholm/BMW_S5 … =4&w=3
Offline
#14 2010-03-25 08:20:37
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
Att råka köpa en motor är lätt nä har varit sugen på jusst den här motorn länge, men nu blev den lite billigare och jag hade några slantar över så då blev det affär
jadu jesse om man bortser från att man får nästa 10st m10 turbo motorer för dom pengarna så skulle jag JÄTTEGÄRNA ha den motorn! ljudet lär vara extremt vasst!
Lämnade även bort min bakvagn för omdesign igår, det blir std 02 bakvagn som görs om för e30 diff,e30 skivbromsar och ok samt coilovers.
Offline
#15 2010-03-25 17:37:51
- mrwhite
- Medlem
- Från: Ö-vik
- Registrerad: 2006-05-10
Re: BMW 2002 Turbo -73
övermotoriserade gamla bilar, de e grejer det!
edit: int ha du nån släkt här uppöver ö-vik? du har nämligen samma efternamn som mig... och det är int helt vanligt.
Senast redigerat av mrwhite (2010-03-25 17:39:24)
/Daniel Selling
2xvw
Offline
#16 2010-03-25 20:22:58
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
hehe jadu jag har tyvärr ingen släkt där uppöver men eftersom du gillar gamla övermotoriserade bilar som du så vackert uttryckte det så får du gärna vara min bror!
Fick hem mitt ställbara kamdrev idag! Wohooo!
Offline
#18 2010-03-25 21:13:43
- Jesse
- Medlem
- Registrerad: 2009-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
Den är liknande inte 100% identisk
Offline
#19 2010-03-26 06:57:16
Re: BMW 2002 Turbo -73
jesse: Nä jag tyckte stilen påminde till 90% men luftintagen va åt andra hållet osv.
I vilket fall, satan så fet den kommer se ut!
Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!
Offline
#20 2010-03-26 08:09:53
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
Robert Ajdén hjälper mig som sagt med lite arbeten som jag helt enkelt inte klarar av själv.. han är grymt duktig! Spana in hans hemsida
www.ajden.se
före
Ajdén började med att fräsa ut en hållare för diffklumpen som ska skruvas i pinjongen för att på så sätt fixaera den nya klumpen på samma ställe som den gamla.
allt det gammla bortkapat och den nya klumpen sitter fast i fästet.
Ajdén skär ut delarna som ska bli nya diffklumpsfästet:
Delarna utskurna och finslipade i morn blir det för Ajdén att börja bygga ihop allt.
Offline
#21 2010-03-26 17:25:36
- mrwhite
- Medlem
- Från: Ö-vik
- Registrerad: 2006-05-10
Re: BMW 2002 Turbo -73
men jäklar du! att ha ajden som medhjälpare är inte illa pinkat!
har kikat på hans bentley-projekttråd på rejsa, respekt!
förresten: tror inte jag behöver en bror till, räcker med en odåga till lillebror
Senast redigerat av mrwhite (2010-03-26 17:26:52)
/Daniel Selling
2xvw
Offline
#23 2010-03-27 10:56:29
- noech
- Medlem
- Från: Ramsele
- Registrerad: 2005-11-10
Re: BMW 2002 Turbo -73
ja e avis
Benny Lundin
070-5508763
Offline
#24 2010-03-28 09:08:07
- Sauce
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-24
Re: BMW 2002 Turbo -73
Jag citerar Ajdén :
Då var drivaxlarna ombyggda så de passar, visade att det var annat bulltmönster på diffen så det fick jag borra om.
Svarvade bort 4 mm från drivknutarna och 1mm från grejerna som går in i diffen, även det nya bulltmönstret borrat.
sissta fick jag ta bort på axlarna blev ca 2mm per sida.
Monterat.
Sen en liten överraskning åt Oscar, tyckte han kunde få dom här för att han fixade fogskumm till mitt bentley bygge, vi får se om han kommer på vad det är till för nåt.
Offline