Forum
Compello.se

#1 2010-11-16 22:37:20

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

MK Indy -11/-12

Namn:  Christoffer Persson
Bor: Gävle
Kör: MK indy (Ford Sierra 2.0 -84)
Effekt: 100 vilda hästar
Trim: Orginal
Väghållning: Orginal
Styling: Orginal
Fälgar/däck: Dåliga vinterdäck
Stereo: Bandspelare
Framtidsplaner: Inköpt Ford Sierra ska slaktas på drivlina, bromsar, hubbar, spindlar, bromsar och elsystem. Resten säljs eller skrotas. Några av komponenterna skickas till MK Sportscars i England för modifiering och returneras sedan tillsammans med ett MK Indy kit. Bilen kommer reggas som amatörbyggt fordon och sedan användas på bana samt till lite sommarcruising. Motorn kommer att masseras lite.
Övrigt: Kit levereras från http://www.mksportscar.co.uk/. Leverans runt årsskiftet.

Offline

 

#2 2010-11-16 23:36:08

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Fränt big_smile Fan va jag vill ha något liknande ändamålsenligt smile


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#3 2010-11-17 09:08:33

Xerxez
Medlem
Från: Idbyn
Registrerad: 2009-01-18

Re: MK Indy -11/-12

Kul projekt, kommer att följas. smile


Äger: SAAB 9-5 SC 2,3t Biopower 2008, BMW 318i 1991 och en Adly 300 XC

Offline

 

#4 2010-11-17 19:43:49

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: MK Indy -11/-12

Ja ju fler som följer och peppar desto bättre. Alla kan ju inte ha samma energi som zajja.

Nu är donatorbilen inkörd i garage. Ska dock ut och resa några dagar nu så slakten får påbörjas nästa vecka. Just nu ligger jag bra till jämfört med de andra i gruppköpet som inte fått tag på donatorbilar än. Det är inte helt lätt att hitta en sierra tom -87 som är hyfsat fräsch i drivlinan. Sierror runt -90 finns det hur många som helst av men då är det annan motor och växellåda som inte passar lika bra i chassit.

Själv hade jag tur och fick tag på en -84 som är riktigt fin. Köpte den av ett dödsbo där gubben haft den sedan den var ny. Fick med alla besiktningsprotokoll och alla kvitton inklusive kvittot på bilköpet 1984 (57 000 kr). Fick även med dagböcker där gubben skrivit upp allt som gjorts på bilen, till och med när han tvättat och polerat den. De senaste åren renoverades bromsarna runt om inkl huvudcylinder, koppling byttes. Kamrem, kamaxel och kamaxellager byttes och all rost undertill lagades. Efter detta hann gubben inte köra många mil innan han gick bort. Nu finns lite rost i bakskärmarna men inredningen ser ut som ny och maskinellt går den som en klocka.

Känns nästan synd att slakta den men gubbens dotter var övertygad om att gubben hellre ser att bilen lever vidare som sportbil och inte får förfalla i händerna på nån av alla de "icke-skidåkarna" som ringt och försökt pruta på telefon.

Offline

 

#5 2010-11-17 20:25:26

Hornlund
Banräv
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-01-30
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Kul, är alla fästen & allt klart för just den äldre Sierrans drivlina? Bara att bulta på, som en stor legokartong typ smile


/ Mikael, MR2x2 - Celica - Avensis.

Offline

 

#6 2010-11-17 20:46:47

JesJac
Mr. LETS DO IT!
Från: Sollefteå/Örnsköldsvik
Registrerad: 2009-12-10
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Detta ska följas med stort intresse och engagemang!big_smile Låter som en riktigt rolig liten sak big_smile


Bil-lös!
"Honda är inte för dom utan benstomme"
Jesper Jacobsson ------ 0706141807

Offline

 

#7 2010-11-17 21:48:57

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: MK Indy -11/-12

Hornlund skrev:

Kul, är alla fästen & allt klart för just den äldre Sierrans drivlina? Bara att bulta på, som en stor legokartong typ smile

Precis. De flesta fästen är helt klara. Om man inte absolut vill så behövs ingen som helst svetsning. Det finns dock små förbättringar som tidigare byggare rekommenderar att man gör. T.ex så saknar ramen trianguleringar längs kardantunneln vilket man bör komplettera med. Öppna bilar är ju inte direkt vridstyva vid sittbrunnen.

Killen som samordnar gruppköpet har goda kontakt med tillverkaren då detta blir hans fjärde MK Indy han bygger. Denna gång har han fått dem att gå med på att tillverka ramen med 2 mm godstjocklek istället för de 1,6 mm som engelsmännen alltid kör på annars.

1,6 mm fungerar normalt sett bra men om vill köra med mer effekt och/eller vikt så brukar SFRO bli lite kinkiga.


Detta ingår i "deluxe-kitet":

·          Chassi
·          A-armar fram, 2 undre och två övre
·          A-armar bak, 2 undre och två övre
·          Hubbar, bakre fästen för drivaxlarna och bakre A-armarna, vid beställning anger du om du vill ha dessa för trummbromsar eller skivbromsar.
·          Bussningar i polyteran halvor, insatser till bussningarna , Bult, brickor och låsmuttrar till       A-armar och Hubbar.
·          Nya spindlar fram inklusive hjullager
·          ”Mushroom” insatser till Ford Sierra spindlar för övre spindelled.
·          Modifiering av styrväxel
·          Styrväxelförlängare
·          Standard störtbåge
·          Pedalset, broms, koppling och gas.
·          Bromssset, innehåller  4st stålspunna bromsslangar, 4st bromsrör i koppar inklusive nipplar, 2st T-kors och en bromsljuskontakt.
·          Stötdämparset, 2st Coilovers fram, 2st coilovers bak, 2st fjädrar fram, 2st fjädrar bak.
·          Golvplåt i Aluminium
·          Motorhuv
·          Sidopaneler höger och vänster.
·          Bakre karossdel
·          Torpedvägg, svart
·          Interiörpaket, svart plast.
·          Noskon
·          Scuttle
·          Framskärmar
·          Hållare för framskärmarna
·          Bakskärmar

Sedan finns en lång lista med tilläggsprodukter varav jag har valt:

·          20 liters aluminiumtank
·          Modifierat oljetråg med skvalpskott och förbättrad markfrigång
·          Komplett avgassystem
·          Huv med scoop
·          Kortad kardanaxel
·          Nya styrleder
·          Rattstångsförlängare
·          Aeroscreen (Vindavvisare som ersätter vindruta)


Det jag tänkte köpa från annat håll under byggets gång är:

·          Stolar
·          Mätare
·          Ratt
·          Bälten
·          Kylare (Liten modell från ex vw polo eller nissan micra)
·          Däck och fälgar
·          Strålkastare, bakljus och blinkers

Så säg gärna till om ni har något av ovanstående att sälja till bra pris smile

Offline

 

#8 2010-11-18 13:41:08

Hornlund
Banräv
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-01-30
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Tjusigt, det blir inga problem att regga som amatörbyggt när kittet är så omfattande? Tyckte mig läst att SFRO skulle se lite hårdare på den saken. Men du verkar ha en bra kontakt, som har koll på läget, så det bör nog inte bli några problem för dig!

Blir en extra rolig julafton för dig i år, om paketen hinner fram i tid wink


/ Mikael, MR2x2 - Celica - Avensis.

Offline

 

#9 2010-11-18 15:16:20

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: MK Indy -11/-12

Hornlund skrev:

Tjusigt, det blir inga problem att regga som amatörbyggt när kittet är så omfattande? Tyckte mig läst att SFRO skulle se lite hårdare på den saken. Men du verkar ha en bra kontakt, som har koll på läget, så det bör nog inte bli några problem för dig!

Blir en extra rolig julafton för dig i år, om paketen hinner fram i tid wink

Att regga som amatörbyggt ser inte ut att bli några problem. Det finns gissningsvis 10st MK indys reggade i sverige idag och min kontakt har som sagt byggt och reggat 3 st.
Nu har vi fått offerten på delarna men väntar fortfarande på offert på frakten. Leveranstid är 5-8 veckor så det kan bli lite tight att få grejerna till julafton men kanske till min födelsedag i början av januari smile

Offline

 

#10 2010-11-18 16:36:14

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Vill du avslöja lite kostnader för ett sånt här projekt?


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#11 2010-11-18 16:38:13

mrwhite
Medlem
Från: Ö-vik
Registrerad: 2006-05-10

Re: MK Indy -11/-12

kan inte bli annat än bra detta. thumbs up!


/Daniel Selling
2xvw

Offline

 

#12 2010-11-18 19:37:28

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: MK Indy -11/-12

Mordiiax skrev:

Vill du avslöja lite kostnader för ett sånt här projekt?

Inga problem. Deluxkitet jag listat ovan går loss på ca 35 000 Kr med dagens pundkurs och en donatorbil ca 5000:-. Sen bestämmer man själv vart taket ligger om man stoppar i en massa dyra märkesprylar eller kinakopior, köper nytt, fyndar på skroten eller fabricerar själv. Tillbehören jag beställer från england landar på ca 10 000:-
Frakten för allt hamnar väl runt 4000:- nu när vi är flera som beställer tillsamans.
Sen ska SFRO och SBP ha var sin slant.

Räknar väl med att hamna runt 70 000:- besiktat och klart. Sen ska det trimmas.

Ibland dyker det upp nån färdigbyggd till salu här i sverige och då säljs dom för runt 100 000:-, mycket beroende på innehållet så klart. Själv tycker jag att byggandet är halva grejen så jag kan inte tänka mig att köpa färdigbyggt.

Offline

 

#13 2010-11-23 22:00:36

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: MK Indy -11/-12

Idag fick jag äntligen spendera ett par timmar i garaget. Har otåligt väntat på att komma igång då jag bara varit på resande fot sedan jag köpte donatorn. Hur normalt är det att åka utomlands och ha hemlängtan till en gammal Ford sierra?
Idag har jag iaf pallat upp bilen, tömt och demonterat kylsystemet. Började även koppla ur och märka upp lite el. Tar det lugnt och metodiskt och märker upp allt som ska återanvändas så att monteringen förhoppningsvis går smidigt sen.

Senast redigerat av Stuff (2010-11-23 22:03:02)

Offline

 

#14 2010-11-29 23:37:39

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: MK Indy -11/-12

Nu är beställning lagd på kitet. Leveranstid ca 5 veckor, lagom till min födelsedag vid trettonhelgen alltså smile
Valde orange kaross med svart aeroscreen och svarta framskärmar. Hade tänkt mig detta stuk:

http://www.compello.se/forum/img/upload/4bb516e0.jpg

Beställde idag även ett par speglar i F1-stuk samt en sats med nya packningar till motorn.

Spenderade en stund till i garaget idag. Har frilagt motorn från alla kablar och slangar så nu väntar den bara på att lyftas ur. Svärfar kommer förbi med en motorlyft till helgen.
Har  börjat riva lite i framvagnen också. Fick loss bromsok, bromsskiva och upright på vänster sida innan det var dags att göra kväll.

Offline

 

#15 2010-11-30 00:47:44

Johlsson
Medlem
Från: S-vall
Registrerad: 2006-02-19
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Xerxez skrev:

Kul projekt, kommer att följas. smile

Så sant, så sant. smile


Golf MK2 16VG60 -91
Golf MK2 Rallye T16 -89
Golf MK2 Rallye G60 -89

Offline

 

#16 2010-11-30 18:10:08

Hornlund
Banräv
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-01-30
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Lackat & klart alltså, inte illa. Eller färgar de t.o.m direkt i gjutningen?
Synd bara att donatorbilen inte är någon kär vän för mig, skulle gärna ge mig in på något liknande projekt en vacker dag!


/ Mikael, MR2x2 - Celica - Avensis.

Offline

 

#17 2010-11-30 20:08:22

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Fränt big_smile Rejält med bilder vill vi ha framöver.


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

#18 2010-11-30 22:17:20

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: MK Indy -11/-12

Hornlund skrev:

Lackat & klart alltså, inte illa. Eller färgar de t.o.m direkt i gjutningen?
Synd bara att donatorbilen inte är någon kär vän för mig, skulle gärna ge mig in på något liknande projekt en vacker dag!

Japp, det färgar direkt i gjutningen. De färger man kan välja på är svart, vit, gul, röd, marinblå, ljusblå, orange, limegrön och såklart brittish racing green.

Har inte så mycket erfarenhet av sierra sen tidigare så om den blir en kär vän till mig åt mig återstår att se. Än så länge har den skött sig bra och faller isär som det ska. Slutresultatet kommer inte så mycket gemensamt med sierran. Det är väl isf motorn som inte är direkt upphetsande men med rejsigare kamaxel och lite andra justeringar så kanske den kan duga ett tag. Ett stort plus med sierrraväxellådan är att det finns en uppsjö av adapterplattor så att den passar även mot andra motorer om jag skulle bli sugen på motorbyte längre fram.

Offline

 

#19 2010-11-30 22:24:57

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: MK Indy -11/-12

Idag blev det ännu en stund i garaget. Rev loss resten av det jag behöver från framvagnen inklusive styrväxel och undre delen av rattstången. Även huvudbromscylindern demonterades. Avrundade med att palla upp baken på bilen och rev bort avgassystemet Nu är det bakvagnen och kardanaxeln som står på tur.

Offline

 

#20 2010-11-30 22:42:29

Malmsten
Medlem
Från: Forsmo
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Skoj bygge. Tänkte själv bygga liknande fast ett westfield kit. Va och provade en med GSI16 motor och sierra låda och störde mej nått fruktansvärt på lådan, gick typ inte att växla över 6000rpm. Försök få tag i nån vettigare låda är mitt råd, ifall du inte redan tänkt på de förstås smile

Offline

 

#21 2010-12-05 22:11:06

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: MK Indy -11/-12

Nytt garagebesök idag där motorlyften som köptes tidigare i veckan invigdes. Idag plockades motor, växellåda, kardan, diff, drivaxlar samt bakre nav och bromsar. Kvar att plocka är övre del av rattstången, handbromsen samt lite el innan resten av sierran skickas på skroten.

Passar på att bjuda på första garagebilderna:

Motorlyften och motorn:
http://www.compello.se/forum/img/upload/3efba099.jpg

Lite delar som ska återanvändas:

http://www.compello.se/forum/img/upload/2e40c7a4.jpg

En ledsen ford:

http://www.compello.se/forum/img/upload/7715226a.jpg

Har hittat en uppsättning glidarfälgar som dyker upp med bussgods till veckan:

http://www.compello.se/forum/img/upload/31c09de0.jpg

Senast redigerat av Stuff (2010-12-05 22:11:25)

Offline

 

#22 2010-12-05 23:26:53

Rogga
Ryssen
Från: EDSELE
Registrerad: 2005-11-09

Re: MK Indy -11/-12

Fränt!!!  Vill oxå ha jue big_smile


Mvh Roger Brorsson
When I die I want to be buried faced down, so that everybody that hates me can kiss my ass!
Fixar drivaxlar/knutar till bilar och ATV`s

Offline

 

#23 2011-01-08 22:00:03

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: MK Indy -11/-12

En liten uppdate här då.
Hade hoppats på att kitet skulle ramla ungefär nu men mk sportscars verkar ha fullt upp med nån mässa så senaste budet är leverans i slutet av januari. Börjar så klart bli lite otålig men det finns ju lite att pyssla med i garaget ändå.

Är helt färdig med forden nu som har fått sig nya wheels i väntan på att skroten kommer och hämtar den:
http://www.compello.se/forum/img/upload/7d8fa6cd.jpg

Oljetråget har plockats bort, rengjorts och skickats iväg tillsammans med lite andra prylar för omsvetsning. Tråget byggs om för bättre markfrigång och får skvalpskott så att motorn får smörjning även när det svänger.
http://www.compello.se/forum/img/upload/d46b8523.jpg

Elsystemet var det sista som revs ut ur forden. Troligtvis kommer delar av detta att återanvändas. Mycket onödigt kan så klart rensas bort.
http://www.compello.se/forum/img/upload/67cbd59f.jpg

Idag har jag börjat fräscha upp lite av donatordelarna. Bakbromsarna, drivaxlarna och rattstången rengjordes och fick lite färg på sig.
http://www.compello.se/forum/img/upload/cb0e8174.jpg

På tur för en makeover står diffen och sedan motor och växellåda.

Offline

 

#24 2011-01-08 23:42:06

Hornlund
Banräv
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2008-01-30
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Toppen, då bör du ha ordning på alla donatorprylar innan paketen rullar in. Även om det är segt att vänta!


/ Mikael, MR2x2 - Celica - Avensis.

Offline

 

#25 2011-01-09 09:31:51

Yxan
P-J Backbeard
Från: Sollefteä
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: MK Indy -11/-12

Sånt där är ju ändå rätt kul att dona med. Tänkte precis skriva å fråga när stora packetet dimper ner.. men såg nu i denna månaden wink

Senast redigerat av Yxan (2011-01-09 09:32:38)


Yxan
Golf VR6 Syncro -97
Vw Caddy -97 - Snickeriet
Suzuki RM125 -06 -Vägra asfalt!

Offline

 

Sidfot