Forum
Compello.se
  • Index
  •  » Allmänt
  •  » Vad ska jag köpa för (billig) banåkabil?

#1 2014-06-24 18:45:58

zoddri
Med lem
Från: Umeå
Registrerad: 2011-07-20

Vad ska jag köpa för (billig) banåkabil?

Hej Bullen. Jag är en kille på ett gäng jordsnurr som har ett problem.
Min banåkabil har rasat och att hitta nån som mekar ihop den utan att det kostar mer än att köpa en ny är svårt. Så den lär få åka vidare till nån annan smartskalle tongue

I alla fall. Jag funderar på att köpa nåt för max 10papp eller så. Har haft två "gti-bilar" på sistone så en Honda Civic känns inte så intressant (ifall nån skulle föreslå det).

Däremot har jag kikat på Saab 900/9-3. Det är minst 185hk, lätt att trimma och en bil som massor av folk pulat med tidigare.

Å andra sidan vore det ju lite kul att nångång i livet äga en Volvo. Typ en 850/855 T5. Men de har ju oftast gått 40000mil och haft fler ägare än det går att räkna till.

Om man skulle titta på nåt annat så finns ju alltid BMW. Med då blir det en E36 och de är ungefär lika inspirerande som att gå till en proktolog (googla om ni undrar). Så det faller ju lite bort.
Fast en MB C-klass från 90-talet kunde ju funka, om man hittar en som inte är sönderrostad.

Och sen finns ju en massa annat dumt och Alfa Romeo och liknande..

Sammanfattningsvis så behöver jag en bil som inte blir ett långtidsprojekt. Jag har begränsad yta att meka på så svetsjobb och "ett litet motorbyte" är inget som riktigt intresserar. Helt enkelt nåt som blir lagom kul att köra efter att man bytt dämpare/fjädrar, slängt på bättre bromsar och skruvat bort lite inredning.

Hjälp?

(kan hända jag behövde skriva av mig lite också)


Citroënlös citroënfanatiker
Kör en Saab 9-3 på bana

Offline

 

#2 2014-06-24 19:49:48

Pät
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-21

Re: Vad ska jag köpa för (billig) banåkabil?

Köp min 205 Mi16, den är som gjord för det. Du behöver inte göra något svetsjobb vad jag vet, och inget motorbyte. Däremot en rejäl service och uppfräschning och bakaxelbyte samt gå igenom/renovera bromsarna. Visst, det är lite jobb. Men då är det ju billigt därefter också. ;-)


Cooper S, Vectra OPC, Typ 1, 205 MI16, 309 GTI16

Offline

 

#3 2014-06-25 00:03:23

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Vad ska jag köpa för (billig) banåkabil?

I dina skor hade jag fortsatt sikta in mig på Gti-bilar. Dessa har ju vanligtvis chassin och bromsar som bjuder in till lite mer inspirerad körning. I en gti-bil kan du ha roligt på banan utan att lägga tokmycket pengar på mods.
Saab 900 turbo går ju att klämma ut mycket hästkrafter billigt men det blir dyrt att matcha chassi och bromsar. Just 900/9-9 är orginal rätt svampiga i chassit och mer lämpade för motorvägsmys än aktiv körning. Volvo 850 spelar oxå i den ligan.

För så lite pengar som 10 papp så är det nog bättre att inte begränsa sig till någon eller några modeller utan istället scanna av blocket med ett öppet sinne och slå till på det ex man hittar med fräschast bromsar, bussningar dämpare etc. Ett sunkigt ex kan lätt dra iväg någon tia till om du måste börja byta eller renovera sådana vitala komponenter. Med lite flax kanske du hittar ett objekt där föregående ägare redan gjort lite bananpassningar.

Vill du ha lite spontana förslag på svängbilar har du ju utöver vanliga Gti-bilar även de populära klassikerna: BMW e30 318iS, Mazda Mx5, Porsche 944.
Ligger förmodligen lite över budgeten men det kommer nog en gammal Volvo eller Saab också att göra i slutändan

Offline

 

#4 2014-06-25 08:21:15

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Vad ska jag köpa för (billig) banåkabil?

850/855 T5 hittar du nog från allt från 3 tusen och uppåt, sålde min för 3 papp för nån månad sen utan några större fel förutom glapp i tändningslåset. Tycker väghållningen original är riktigt bra, och köper du en 2.0 har du en karaktär som påminner mycket om N/A då vridet ligger betydligt högre i registret än på de vanliga 2.3.


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

#5 2014-06-25 10:54:00

zoddri
Med lem
Från: Umeå
Registrerad: 2011-07-20

Re: Vad ska jag köpa för (billig) banåkabil?

Stuff: visst är det "vettigast" att köra vidare på det spåret men.. Jag vill som testa något nytt. Ambitionen är inte att vara snabbast utan att ha roligt och köra relativt fort på bana smile

Vad gäller 10papp så är det bara bilens inköpspris, inte totalt vad jag tänkt lägga ut. Har rätt så god erfarenhet av exakt hur mycket det drar iväg när man börjar köpa delar så den smällen tar jag sen. big_smile
Sen ska det väl tilläggas att jag har en bruksbil så denna bil ska bara användas för banåka samt köra till och från banorna.


Citroënlös citroënfanatiker
Kör en Saab 9-3 på bana

Offline

 

#6 2014-06-25 21:56:43

Mabusus
Svetsare
Från: Sollefteå
Registrerad: 2006-05-19

Re: Vad ska jag köpa för (billig) banåkabil?

Jag har en subaru impreza sti till salu som du kan få till riktigt bra pris dock inte 10 men kan det vara intressant så hör av dig


Allt ska användas ordentligt..

Subaru Impreza Sti Type ra

Offline

 

#7 2014-06-25 22:44:19

Nikurasu
DareToBeSquare
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Vad ska jag köpa för (billig) banåkabil?

Köp min Nissan Primera GT, den kan du få billigt!


Compello.se ► Admin
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion -12
Subaru Legacy 3.0R Exclusive -07
VW Squareback E Automatic -72

Offline

 

#8 2014-06-29 17:36:49

zoddri
Med lem
Från: Umeå
Registrerad: 2011-07-20

Re: Vad ska jag köpa för (billig) banåkabil?

Tack för era erbjudanden smile

Just nu går jag och väntar på att en potentiell köpare ska få tummen ur och bestämma sig. Annars åker xsaran på blocket om nån dag och så får jag väl ta emot idiotmaffian därifrån..


Citroënlös citroënfanatiker
Kör en Saab 9-3 på bana

Offline

 
  • Index
  •  » Allmänt
  •  » Vad ska jag köpa för (billig) banåkabil?

Sidfot