Forum
Compello.se

#1 2014-12-02 20:54:39

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Någon med koll på Weberförgasare?

Finns en Weber 32-36 förgasare med adapterkit till min Civic som är till salu.
Finns det någon som vet något om dessa förgasare och kan berätta något som helst?
Den ska dessutom ha ett mindre internt läckage och efter att ha stått en vecka ska bli tom i förgasaren. Antar att den blir tom på soppa, men är det ett problem egentligen? Nån som har koll på vad som kan vara fel då?
http://www.ebay.ca/itm/Honda-civic-1200 … 1505450121


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#2 2014-12-03 22:54:12

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Någon med koll på Weberförgasare?

Rätt så populär förgasare för lättare trim av gamla fordar med 2.0 liters pinto. Satt orginalmonterad i några fordar på sent 70-tal och ev tidigt 80-tal. Levererar i bästa fall 120-130 hk i en lätt masserad pinto.
Ingen direkt ovanlig modell så reservdelar går att få tag på lätt. Även hela förgasare i bruksskick borde gå att få tag i så gott som gratis på skrotar och i lådor hos fordnördar.
Har ingen aning om hur vanliga eller ovanliga hondainsuget och adaptern är men antar att det är dessa tillsammans med tillbehören som motiverar priset för dessa förgasare separat är som sagt inte dyra.
Har själv en 32-36 som jag fått gratis en gång i tiden liggandes i bra att ha-lådan.
Hade planer på lätt trimmad pinto med denna förgasare men det spårade ur så nu blir det 4st 42mm hojförgasare istället

Offline

 

#3 2014-12-04 06:21:50

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Någon med koll på Weberförgasare?

Ahh, det lät ju inte helt illa. Ska kanske kolla upp adapterkittet om det är går att få tag på separat kanske smile


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#4 2014-12-04 09:30:02

Stuff
Medlem
Från: Gävle
Registrerad: 2005-11-14

Re: Någon med koll på Weberförgasare?

Sedan är det så klart att en förgasare som du rycker från en random donator behöva justeras in och anpassas med rätt munstycken för att passa din motor vilket kräver en del kunskap och/eller tålamod så en fördel med just den förgasare du länkar till kan ju vara att den suttit på rätt typ av motor så  förhoppningsvis är munstyckena i alla fall hyfsat rätt.
Den känns betydligt enklare än ge sig på lite finjusteringar än att börja med en setup som är way off.

Tid är ju också pengar smile

Offline

 

#5 2014-12-04 19:42:17

Mordiiax
till din tjänst
Från: Sundsvall
Registrerad: 2005-11-09
Webbsida

Re: Någon med koll på Weberförgasare?

Ju mer man läser och grunnar på det så kanske det är lika bra att köra vidare med originalförgasare och sikta in sig på ett motorbyte i framtiden tongue


Compello.se ► Admin
Honda Civic Tourer
Honda Jazz
Honda Civic 1300

Offline

 

#6 2015-01-04 14:32:59

Bengan
Medlem
Från: Sollefteå
Registrerad: 2005-11-09

Re: Någon med koll på Weberförgasare?

Jag stod ju i samma fundering på min 140 som jag hade för xx år sen.. valde bort en Weber 36/36 för dubbla SU trots att de nog suttit på nån bandvagn, behövdes bara småjusteringar på dessa för att de skulle gå fint. Webrarna hade suttit på en likadan motor med lite andra kammar och grejjer men det blev inte alls nå bra sprutt med dom, förvisso är en SU 44 så det e klart de dubbla ska ju kunna leverera mer och gjorde även det..

Senast redigerat av Bengan (2015-01-04 14:33:35)


Bengan Olofsson
_________________________________________________

Offline

 

Sidfot